افزایش ملخ مراکشی به دلیل کم بارشی و خشکسالی در رودبار

0 425

مدیرکل مدیریت بحران گیلان از مشاهده زودهنگام ملخ مراکشی در مراتع و ارتفاعات شهرستان رودبار خبر داد. امیر مرادی با بیان اینکه افزایش دما و کمبود بارش ها موجب زاد و ولد زدهنگام ملخ های مراکشی شده گفت: با هوشیاری جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها، این ملخ ها در مرحله نوزادی نابود شدند و خسارتی نداریم.

ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند. این آفت که به گفته کارشناسان از سال ۱۳۶۸ در مراتع شهرستان رودباردیده شد، موضوع جدیدی نیست و کمبود بارندگی و خشکسالی جمعیت این آفت را افزایش می‌دهد.

درهمین رابطه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مرور گفت: کم بارشی و خشکسالی پیش از موعد در بهار امسال جمعیت ملخ مراکشی در ارتفاعات رودبار را افزایش داد.

«محمد ابراهیم محمدی» به مرور افزود: سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار از مراتع شهرستانهای رودبار، سیاهکل، املش و رودسر مورد هجوم آفت ملخ مراکشی قرار می‌گیرد. امسال نیز به دلیل کم بارشی و خشکسالی در مناطق جهان آباد لوشان وعلی آباد رودبار جمعیت آفت ملخ مراکشی گزارش شده است. درحال حاضر در سطح  ۸ هزارهکتار از مراتع شهرستان رودبار از ۲۳ اسفند تا اواخر اردیبهشت سم پاشی برای کنترل جمعیت این آفت شروع شده است.

محمدی با بیان اینکه این آفت بیشتر درمراتع و علفزارهای بالادست وجود دارد اضافه کرد:  امسال ملخ مراکشی درعرصه های پایین تر از مراتع و مناطق سرسبز نیزدیده شده است. خوشبختانه بیشتر ملخها هنوز در سطح مراتع هستند و تاکنون گزارشی از هجوم ملخ مراکشی به مزارع گندم و جو شهرستان رودبار دریافت نکردیم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه آفتهای موجود درسطح مراتع و ارتفاعات استان از گونه ملخهای مراکشی، البرزی و ایتالیایی هستند اضافه کرد: بیشترین جمعیت ملخهای شهرستان رودبار از نوع ملخ البرزی و بومی منطقه است. این گونه چون قادر به پرواز نیست آسیب کمتری به گیاهان و مزارع وارد می‌کند اما ملخ مراکشی خطرناکترین نوع ملخها هستند چون شعاع پرواز تا ۵۰ کیلومتر دارند.

محمدی با تاکید به اینکه آفتهای گیاهی با سم پاشی، ریشه کن نمی شوند اظهار کرد: آفتها همیشه وجود دارند و به تدریج در مقابل سموم مقاوم می شوند و سم پاشی در سالهای بعد دیگر اثر گذار نبوده و آفت نژاد مقاومتری نسبت به سموم تولید مثل می‌کند. سالانه جهاد کشاورزی حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای کنترل جمعیت آفت ملخ مراکشی هزینه می کند و خوشبختانه به دلیل اینکه این آفت یک نسلی بوده کنترل جعیت آن راحتر انجام می شود.

گفتنی است در شهرستان رودبار حدود ۴۰ هزار مزارع گندم و جو وجود دارد. در ارتفاعات رودبار نیز در سطح ۵ هزار هکتار گندم کشت می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.