گلایه کشاورزان از پوسیدگی کیوی در سردخانه‌ها

مسوولان جهاد کشاورزی گیلان تکذیب می‌کنند

0 453

 کیوی تنها محصولات صادراتی گیلان درهفته جاری خبر ساز بود. پوسیده شدن ۱۰۰ هزار تن کیوی در سردخانه‌های گیلان که به نقل از باغداران در رسانه‌های رسمی منتشر شد، موضوعی نبود که مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار نگیرد، بطوریکه روز گذشته پای معاون وزیر جهاد کشاورزی را به شهرستان تالش کشاند تا از سردخانه‌های ذخیره سازی کیوی بازدید کند.

چرا کیوی موضوع مهم کشاورزی استان شد؟ اوایل فروردین ماه جاری بود که «محمد یاری» نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی به مرور گفته بود:«محدودیتهای صادراتی، نبود سیاستگذاری درست و جنگ روسیه با اوکراین موجب شد چند هزار تن کیوی در سردخانه‌های گیلان دپو و در حال پوسیدگی باشند و ضرر مالی زیادی به هشت هزار باغدارکیوی در شهرستانهای تالش و آستارا وارد شود.» موضوعی که تا حدودی از سوی متولیان کشاورزی استان تأیید شد اما با این نکته که موجودی کیوی در سردخانه‌های استان در صورت عدم صادرات در بازارهای داخلی عرضه شده و این محصول در معرض پوسیدگی قرار ندارد.

با این وجود از هفته جاری بار دیگر کیوی و پوسیدگی آن به بحث داغ کشاورزی استان بدل شده است. سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی و بازدید از سردخانه‌ها نیز به این شائبه قوت بخشید که محصول باغداران کیوی تالش و آستارا به علت نبود بازار تقاضا در روسیه و اوکراین و ارجاع محموله کیوی از هند به دلیل آفت شپشک سفید توت، باعث شده که این محصول روی دست تولیدکنندگان داخلی بماند و در حال خراب شدن باشد.

حدود ۱۵ هزار تن کیوی موجودی فعلی سردخانه‌های گیلان است که این مقدار نیزدر صف صادرات به روسیه، افغانستان و عراق قرار دارد.

در همین رابطه «منوچهرپارسافر» مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت و گو با مرور ضمن رد این خبر گفت: کیوی گیلان در حال حاضر به راحتی به کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌شود و مشکلی وجود ندارد. پارسافر با اشاره به تولید ۲۲۰ هزارتنی کیوی در سال گذشته و موجودی کمتر از ۱۵ هزارتن در سردخانه‌ها افزود: کسانی که این اخبار را منتشر می‌کنند از وضعیت فعلی کشاورزی استان بی اطلاع هستند و این خبر از اساس کذب است.

۱۵ هزار تن موجودی فعلی سردخانه ها

«رضا آقا جمالی» مدیر جهاد کشاورزی تالش نیز با تکذیب این خبر به مرور اظهار کرد: حدود ۱۵ هزار تن کیوی موجودی فعلی سردخانه‌های گیلان است که این مقدار نیزدر صف صادرات به روسیه، افغانستان و عراق قرار دارد.

وی با تأکید با این نکته که محصول کیوی از آبان ماه سال گذشته برداشت شده و به مدت ۶ ماه است که در سردخانه‌ها نگه داری می‌شود افزود: طبیعی است که بخشی از محصول به مرور زمان پوسیده شود. حتی در بازدید میدانی معاون وزیر از سردخانه‌ها وضعیت نگه داری و سلامت محصول تأیید و مناسب اعلام شد.

آقا جمالی از برداشت ۱۴۰ هزار تن کیوی فقط در شهرستان تالش خبر داد و گفت: ظرفیت سردخانه‌های شهرستان ۹۷ هزار تن است و بخشی از میوه قبل از رسیدن به سردخانه‌ها صادر و یا به استانهای همجوار ارسال شدند. هم اکنون موجودی کیوی در سردخانه‌ها کمتر از ۱۵ هزار تن است.

وی سطح زیر کشت باغات کیوی تالش را ۴۱۵۰ هکتار در اختیار ۹ هزار باغدار اعلام کرد.

مسوولان به دنبال بازارهای جدید برای کیوی باشند

در حالیکه مسؤولان از محدودیتهای صادراتی کیوی در پی جنگ روسیه و اوکراین و کاهش تقاضا در بازارهای هدف کشورهای همسایه دریای خزر و هندوستان خبر می‌دهند، «فرامرز خندستانی» رییس انجمن صنفی کشاورزان و سردخانه داران و صادرکنندگان کیوی گیلان خواستار رایزنی مسؤولان برای بازارهای هدف جدید در صادرات کیوی شد.

خندستانی به مرور گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات کیوی گیلان به روسیه و اوکراین است که متأسفانه همزمانی جنگ این دو کشور با ممنوعیت هند در واردات کیوی از ایران منجر به کاهش تقاضا در بازارها شد. اما این مساله موجب پوسیدگی کیوی در سردخانه‌ها نشد چرا که با پیگیری انجام شده، توانستیم بخش اعظمی از میوه را به عراق و افغانستان و سایر کشورهای همسایه صادر کنیم و در حال حاضر نیزشرایط بازار روسیه دوباره مساعد و متقاضی کیوی گیلان شده است.

این مسؤول صنفی تالش نیز با رد این خبر تصریح کرد: به جز تعداد محدودی باغدار که خود از سردخانه و امکان صادرات کیوی برخوردارند مابقی محصول در سردخانه‌ها دارای مشتری و در حال عرضه داخلی و خارجی است. در کل چیزی بنام کیوی اضافه و در حال پوسیدن در سردخانه‌ها نداریم.

خندستانی بخشی از موجودی کیوی در سردخانه‌های گیلان را مربوط به استان مازندران اعلام کرد و گفت: این محصول از استان همسایه برای انبار وذخیره سازی و صادرات به گیلان ارسال می‌شود.

مسؤول انجمن صنفی سردخانه داران کیوی تالش با تأکید به پیگری جهاد کشاورزی برای پیدا کردن بازارهای هدف جدید اضافه کرد: کاهش تقاضا در روسیه و ارجاع محصول از هند باید برای ما تلنگری باشد که به دنبال بازاریابی در کشورهای جدید باشیم. ایران چهارمین کشور تولید کننده کیوی در جهان است و با توسعه باغات و صادرات نیازمند بازارهای جدید هستیم.

خندستانی همچنین به نامناسب بودن بسته بندی کیوی برای صادرات اشاره کرد و گفت: فرهنگ بسته بندی ما بعد از گذشت سالها تغییر نکرده و این آیتم در کنار موضوعات بهداشتی و قرنطینه‌ای در صادرات کیوی تاثیر منفی به همراه دارد.

وی تعداد سردخانه‌های کیوی را با تولید متناسب ندانست و خواستار شناسنامه دار کردن باغات، بیمه و اصلاح ونوسازی و توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی وسموم برای باغات کیوی استان شد.

لازم به ذکر است گیلان، بزرگ‌ترین صادر کننده کیوی در کشور است. سال گذشته حدود

۳۵۰ هزار تن کیوی در استانهای شمالی کشور تولید شد که بالغ بر ۲۰۰ هزار تن از این محصول به بازارهای هدف صادر می‌شود. در شهرستانهای تالش و آستارا،۸۵ سردخانه برای انبار و ذخیره سازی کیوی فعال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.