قیمت مرغ در گیلان ۲۵ درصد افزایش یافت

اعتراض شهروندان به گرانی؛

0 1,608

شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی از واحدهای صنفی سطح رشت، هر کیلو مرغ تا ۳۵ هزار تومان هم عرضه شده است.

در حالیکه گیلان با تولید روزانه ۵۰۰ تن گوشت مرغ یکی از قطبهای تولید مرغ کشور محسوب می‌شود و بخشی از تولید مازاد خود را به استانهای همجوار از جمله تهران عرضه می‌کند اما افزایش قیمت ناگهانی و ۲۵ درصدی این کالای مهم سبد خانوار، موجب اعتراض شهروندان گیلانی شده است. نکته قابل تامل دراین افزایش قیمت اینست که همواره در ماه‌های گذشته قیمت مرغ در گیلان به نسبت سایر مناطق کشور پایینتر بوده اما اینبار قیمت مرغ در استان شانه به شانه تهران زده است. از سوی دیگرعلیرغم اینکه مسؤولان جهاد کشاورزی از رفع مشکل تامین نهاده‌های دامی تولید کنندگان مرغ استان خبر داده‌اند، حال این سوال مطرح می‌شود این افزایش قیمت ناگهانی به چه دلیلی بوده است؟ از دیگر سو چرا در برخی از مناطق استان، مرغ بیش از نرخ مصوب اعلام شده عرضه می‌شود؟

نظارت کجاست؟

طبق اعلام مرکز آمار کشور در شهریور امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه گوشت سفید، افزایش ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد. یک شهروند رشتی با بیان اینکه در یک سال گذشته قیمت مرغ سه مرتبه افزایش به خود دیده و از ۱۹ هزار تومان به ۲۴ هزار و ۵۰۰ و اکنون به ۳۱ هزار تومان رسیده به مرور می‌گوید: مسؤولان در اخبار مدام از فراوانی مرغ وعرضه مازاد آن به استانهای همجوار خبر می‌دهند اما وقتی به بازار مراجعه می‌کنیم نه تنها مرغ در فروشگاه‌ها موجود نیست بلکه در واحدهای موجودعرضه کننده بالاتر از نرخ مصوب بفروش می‌رسد. پس نظارتی که می‌گویند کجاست؟

بسیاری از شهروندان استانهای همجوار به روشهای مختلف مرغ مورد نیاز خود را از گیلان تامین می‌کردند و این موضوع موجب کمبود مرغ سهمیه‌ای در استان شده بود از اینرو با تصمیم ستاد تنظیم بازار، نرخ مرغ در استان با کشور یکسان تعیین شده است

این شهروند می‌افزاید: دراستانی که خود تولید کننده مرغ است وهزینه‌های زندگی در آن به دلیل گردشگری و حضور مسافرین بالاست، این افزایش قیمت به یکباره فشار مضاعفی به مردم تحمیل می‌کند.

نهاده‌های دامی تامین شده، مرغداران بهانه‌ای ندارند

«میرحجت علی اکبرنژاد»معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان به مرور می‌گوید: افزایش قیمت مرغ سراسری بوده و فقط مختص به گیلان نیست. منتها به دلیل اینکه در ماه‌های گذشته قیمت مرغ در استان، از تهران پایینتر بود و بسیاری از شهروندان استانهای همجوار به روشهای مختلف مرغ مورد نیاز خود را از گیلان تامین می‌کردند و این موضوع موجب کمبود مرغ سهمیه‌ای در استان شده بود از اینرو با تصمیم ستاد تنظیم بازار، نرخ مرغ در استان با کشور یکسان تعیین شده است.

از شهریور ماه گذشته تا دو ماه آینده کلیه نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان استان تامین شده و دیگر بهانه‌ای برای کاهش جوجه کشی از سوی مرغداران وجود ندارد. در حال حاضر در استان ۸۶۰ واحد تولید کننده مرغ گوشتی در مجموع ۹ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام داده‌اند و با توجه به افزایش دوره طول مدت هر دوره، هیچ گونه کمبودی قابل قبول نیست.

معاون جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو مرغ تا درب مغازه ۲۹ هزار تومان و برای مصرف کننده ۳۱ هزار تومان مصوب شده است اضافه می‌کند: روزانه از ۵۰۰ تن مرغ تولیدی استان، حدود ۲۶۰ تن مرغ بین واحدهای صنفی داخل گیلان توزیع می‌شود و مازاد آن به استانهای همجوار ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به کمبود نهاده‌های دامی و تاثیر آن بر کاهش جوجه کشی مرغداران گیلانی می‌افزاید: از شهریور ماه گذشته تا دو ماه آینده کلیه نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان استان تامین شده و دیگر بهانه‌ای برای کاهش جوجه کشی از سوی مرغداران وجود ندارد. در حال حاضر در استان ۸۶۰ واحد تولید کننده مرغ گوشتی در مجموع ۹ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام داده‌اند و با توجه به افزایش دوره طول مدت هر دوره، هیچ گونه کمبودی قابل قبول نیست.

وی در ادامه هر گونه شایعه امحای جوجه در مرغداریهای گیلان در ماه‌های اخیر را رد کرد.

همسان سازی قیمت مرغ گیلان با تهران

مسؤولان معتقدند دلیل گرانی مرغ گرم ناشی از افزایش چشمگیر تقاضا در مدت اخیر و همچنین کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های قبل بوده است، اما فروشندگان دلیل این افزایش قیمت را عواملی همچون نقش پررنگ دلال‌ها در تعیین قیمت بالای مرغ زنده در درب مرغداری‌ها و خروج مرغ از استان می‌دانند. این درحالیست که به گفته «موسی محبوبی» مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران رشت، مشکلی در میزان سهمیه در نظر گرفته شده استان و توزیع به واحدهای صنفی وجود ندارد و شاید برخی واحدها با اعلام کمبود در حال گران فروشی هستند.

 وی به مرور می‌گوید: همه واحدهای صنفی بنا به میزان تقاضای اعلام شده، هر روز سهمیه خود را دریافت می‌کنند. شاید یکی از دلایل کمبود مرغ در استان به تصمیم جهاد کشاورزی گیلان باز می‌گردد که طول مدت هر جوجه ریزی را به ۸۰ روز افزایش داده است.

محبوبی همچنین معتقد است با همسان سازی قیمت مرغ دراستان با قیمت آن در تهران از این پس دیگر شاهد کمبود در توزیع مرغ سهیمه استان نخواهیم بود و مرغهای سهم استان به روشهای مختلف روانه تهران نمی‌شوند.

عدم نظارت و کنترل قیمت مرغ در تهران به ضرر گیلان

به گفته شهروندان همزمان با افزایش قیمت مرغ در استان، عرضه این کالا در برخی واحدهای صنفی نیز کاهش داشته است و برخی از فروشندگان نیز از کاهش سهیمه خود خبر داده‌اند. «مهدی نقدی» معاون بازرسی سازمان صمت گیلان نیز در خصوص افزایش قیمت مرغ در بازار و همچنین کاهش عرضه آن به مرور پاسخ می‌دهد: پیش از این ستاد تنظیم بازار در اختیار سازمان صمت قرار داشت و اکنون مدتی است توسط کارگروه محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی استان واگذار شده است.

افزایش قیمت به یکباره مرغ در استان را باید درعدم نظارت و کنترل قیمت مرغ در سایر استانها به خصوص تهران جستجو کرد.  تفاوت قیمت، نبود نظارت بر خارج شدن مرغ سهیمه استان به مناطق دیگر وعدم کنترل ستاد تنظیم بازاراستانهای دیگرموجب افزایش قیمت مرغ در گیلان شده است.

وی با بیان اینکه تفاوت قیمت مرغ در گیلان با سایراستانها به ضرر مرغداران گیلانی منتهی شده بود می‌گوید: در حال حاضر همسان با کشور درهمه واحدهای صنفی استان قیمت مرغ هر کیلو ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درافزایش قیمت ۶ هزار تومانی مرغ، عجله شده اظهار می‌کند: با توجه به اینکه نرخ ارز آزاد سازی نشده و نهاده‌های دامی نیز به نرخ ۴۲۰۰ به مرغداران توزیع شد، افزایش قیمت به یکباره مرغ در استان را باید درعدم نظارت و کنترل قیمت مرغ در سایر استانها به خصوص تهران جستجو کرد.

نقدی ادامه می‌دهد: تفاوت قیمت، نبود نظارت بر خارج شدن مرغ سهیمه استان به مناطق دیگر وعدم کنترل ستاد تنظیم بازاراستانهای دیگر موجب افزایش قیمت مرغ در گیلان شده است. یکی دیگر از دلایل کمبود مرغ در واحدهای صنفی، افزایش تعداد مشتریان صنفی شرکتهای تولید و توزیع کننده مرغ گوشتی است که موجب کاهش سهیمه و اخلال در بازار می‌شود.همچنین برخی از واحدهای صنفی متناسب با جمعیت مناطق مختلف توزیع نشده اند که گاها با کمبود مرغ مواجه می‌شوند.

وی هر گونه توزیع و عرضه مرغ بیش از نرخ ۳۱ هزار تومان را تخلف وغیر قانونی اعلام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.