گیلان نیازمند منطقه آزاد ویژه کشاورزی است

0 180

تاسیس و راه‌اندازی منطقه‌ی آزاد ویژه کشاورزی در منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی، می‌تواند مواهب زیادی نه فقط برای گیلان بلکه برای کل کشور به همراه داشته باشد.

 اهمیت و جایگاه ویژه بخش کشاورزی در رشد و توسعه اقتصادی مناطق شمالی کشور بر کسی پوشیده نیست. از طرفی ضرورت اجتناب‌ناپذیر توسعه فعالیت‌های کشاورزی در استان‌هایی که قلب و قطب تولیدات مهم و استراتژیک کشاورزی کشور هستند و به نوعی آینده کشور و آن استان کاملا به این بخش گره خورده نباید مورد غفلت قرار گیرد.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی کشور و استان‌های با مزیت کشاورزی، وابسته و در گرو توسعه کشاورزی است. استان‌های شمالی کشور به ویژه استان پرنعمت گیلان دارای پتانسیل‌های طبیعی، اکولوژیکی و کشاورزی بسیار ارزشمند و فراوانی است که در صورت استفاده درست و بهینه از آن‌ها به راحتی زمینه شکوفایی و رونق چشمگیر اقتصاد کشاورزی در این استان فراهم خواهد شد.

در راستای توسعه اقتصاد کشاورزی در استان‌های شمالی و مهم‌تر از آن ایجاد فرصت‌های متنوع اشتغال و جذب سرمایه و یا ورود به بازارهای کشاورزی در داخل و یا در کشورهای هم مرز و همسایه گیلان، تاسیس و راه‌اندازی منطقه آزاد ویژه کشاورزی در این استان ( مناطق پیشنهادی شامل جوار منطقه آزاد تجاری انزلی،  بندر کیاشهر، منطقه بندر چمخاله، بندر انزلی و بندرآستارا) ضرورت بسیار زیادی پیدا کرده است.

در واقع با راه‌اندازی منطقه آزاد ویژه کشاورزی در گیلان، اهدافی نظیر وضع و اجرای مقررات آسان برای صادرات محصولات کشاورزی سالم بدون عوارض گمرکی، انجام فعالیت‌ها و معاملات بورس بین‌المللی کشاورزی و فرآورده‌های کشاورزی و دامی در قالب اوراق بهاءدار، تضمین و حمایت قانونی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش کشاورزی و محصولات استراتژیک کشاورزی استان، معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه دامداری‌ها و مرغداری‌ها و صادرات و واردات ماشین‌آلات کشاورزی تحقق پیدا می‌کند.

تاسیس منطقه آزاد ویژه کشاورزی، ابزاری برای رونق و توسعه اقتصاد کشاورزی استان و کشور محسوب می‌شود و زمینه لازم را برای رسیدن به اهداف دیگری نظیر انتقال تکنولوژی، کسب و ارتقای مهارت‌های مدیریتی در بخش کشاورزی، نزدیک شدن به بازارهای بین‌المللی و توسعه سیستم‌های حمل و نقل و تزانزیت کالاها و تولیدات کشاورزی کشور و گیلان مهیا می‌سازد.

توضیح بیشتر اینکه در صورت موافقت و تاسیس و راه‌اندازی منطقه آزاد ویژه کشاورزی در منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی، یقینا بخش کشاورزی گیلان به امتیازات و مزایای بسیار ارزشمندی نائل خواهد شد که بدون شک اثرات و برکات بسیار سودمندی را در جهت توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی جوانان این مرز و بوم به ارمغان می‌آورد.

 برخی از این امتیازات و مزایای فوق‌العاده سودمند و مفید عبارتند از ایجاد فرصت‌های بسیار مناسب برای افزایش فروش محصولات کشاورزی استان‌های شمالی کشور در سطح بین‌المللی و در منطقه آزاد ویژه کشاورزی، افزایش سهم رشد صادرات محصولات کشاورزی استان‌های شمالی بویژه گیلان با شرکای توافقنامه تجارت آزاد ویژه کشاورزی، ایجاد استانداردهای تجاری شفاف و علمی و حذف موانع تجاری کشاورزی (FTA ) تجارت آزاد کشاورزی درمنطقه آزاد ویژه کشاورزی در قالب کاهش موانع بازاریابی و بازارگرایی محصولات کشاورزی، ایجاد بازارهای جدید برای محصولات یا کالاهای کشاورزی و تسهیل روابط با خریداران بالقوه خارجی و امکان برنامه‌ریزی مناسب در توسعه بازارهای خارجی محصولات کشاورزی  (FMD)در منطقه آزاد ویژه کشاورزی در گیلان.

در واقع با تاسیس منطقه آزاد که بخش کشاورزی در آن اولویت دارد، منجر به ارتقاء کالاهای ایرانی در خارج از مرزهای کشور و استان با مشارکت و همکاری تجاری انجمن‌های تجاری و انجمن‌های غیرانتفاعی فعال در عرصه‌های تولید کشاورزی خواهد شد.

 زیرا تنها در این صورت است که به بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و حتی سازمان‌هایی که نمایندگی تولید، عرضه و فروش یک یا چند محصول مهم کشاورزی را در کشور و یا در استان دارا بوده و از برند تجاری شناخته شده‌ای در سطح بین‌المللی برخوردار هستند اولویت داده می‌شود. با این حال نباید از مواردی نظیر ایجاد فرصت و امکانات مناسب برای برپایی کمپین‌های بین‌المللی، پایانه‌های گل و گیاه و فرآورده‌های کشاورزی و نمایشگاه‌های بین‌المللی تجاری کشاورزی در منطقه آزاد ویژه کشاورزی غافل شد.

تشکیل پایانه قرنطینه‌های دامی و گیاهی (قرنطینه طبقه بندی شده) برای فهرستی از انواع تولیدات و محصولات کشاورزی که از طریق منطقه آزاد ویژه کشاورزی وارد استان می‌شوند بعنوان مثال نظارت وکنترل محصولات کشاورزی با ریسک قرنطینه‌ای زیاد، ریسک قرنطینه‌ای متوسط یا ریسک قرنطینه‌ای کم از دیگر مزیت‌های مهمی است که تاسیس منطقه ویژه کشاورزی تحقق آن را تضمین می‌کند.

همگان اذعان دارند که راهنمایی، مشورت دادن و ارایه کمک‌های فنی و علمی به تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان فعال در واردات و صادرات محصولات کشاورزی از اهمیت فوق‌العاده‌ای در اعتلای بخش کشاورزی و زنجیره‌های به هم پیوسته آن برخوردار است. این مشورت دادن‌ها به شکل مشاوره در زمینه سیاست تجارت کشاورزی، پایبندی به موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای تجاری کشاورزی، رعایت اصول بهداشت و ایمنی در تجارت محصولات دامی، رعایت اصول بهداشت و ایمنی در تجارت میوه‌ها و سبزیجات، رعایت اصول بهداشت و ایمنی در دانه‌های خوراکی، دان خوراک دام و دانه‌های روغنی و رعایت اصول بهداشتی و ایمنی در تجارت محصولات تراریخته و فرآوری شده است که تنها با ایجاد زیرساخت‌هایی مانند تشکیل کمیته مشورتی فنی کشاورزی ذیل منطقه آزاد ویژه کشاورزی به بار می‌نشیند.

در کنار همه موضوعات اشاره شده تاسیس و راه‌اندازی شبکه خاص رادیویی و تلویزیونی برای بخش کشاورزی ضرورت بالایی دارد. ایجاد این مرکز در منطقه آزاد ویژه کشاورزی درگیلان یقینا امکان پیش‌بینی مناسب و به موقع پیامد‌های مترقبه و یا غیرمترقبه در تجارت کشاورزی کشورهای منطقه را به خوبی فراهم کرده و اخذ تصمیمات آگاهانه در تجارت کشاورزی را برای ما میسر می‌سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.