۶۲۶ روستا در گیلان با تنش آبی مواجه هستند

0 229

مدیرعامل آبفای گیلان، ۱۵ درصد شبکه توزیع آب شهری و ۲۳ درصد روستایی استان را فرسوده و قدیمی اعلام کرد و گفت: ۶۲۶ روستا در گیلان با تنش آبی مواجه و حدود ۸۶ روستا فاقد آب شرب هستند. این آمار در حالی اعلام شده که سال گذشته تعداد روستاهای مواجه با تنش آبی در استان بالغ بر ۳۰۰ روستا عنوان شده بود.

مازیار علیپور افزود: با اشاره به آغاز جهاد آبرسانی در استان از اردیبهشت امسال، اضافه کرد: تاکنون مشکل آب ۲۷ روستای دارای تنش آبی و چهار روستای فاقد آب شرب حل شده و تا پایان سال به ۲۰۰ روستای دارای تنش و ۱۴ روستای فاقد آب شرب آبرسانی می شود.

وی شاخص بهره مندی آب در شهرهای گیلان  ۹۹.۹۶ درصد و در روستاهای استان ۸۴ درصد اعلام کرد و گفت: سرانه مصرف آب روزانه در گیلان حدود ۱۶۷ لیتر و متوسط بعد خانوار در گیلان ۲.۹ نفر است، یعنی یک خانوار در ماه حدود ۱۵ مترمکعب آب مصرف می کند؛ البته تا ۱۳ مترمکعب مصرف هیچگونه افزایش تعرفه آب بها نداریم.

وی با بیان اینکه ۹۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع آب شهری و ۴۱۰۰ کیلومتر از روستایی قدیمی و نیازمند تعویض لوله است، گفت: نیازمند اعتبار ۲۱۰۰ میلیارد تومانی هستیم. امسال درجهاد آبرسانی به ۷۱۱ روستا با اعتبار ۱۸۵۲ میلیارد تومان و ظرف مدت ۳۰ ماه آبرسانی انجام خواهد شد.

در همین رابطه روز گذشته امام پناهی فرماندار رشت از محرومیت ۱۲۷ روستا شامل ۲۴ هزار و ۴۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۷۱ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی با کیفیت در شهرستان رشت خبر داده و گفته بود: از این تعداد ۳۶ روستا فاقد آب بوده و مابقی روستاها نیز نیازمند اصلاح و ترمیم شبکه هستند. ۷۶ روستا نیز در فاز نخست طرح محرومیت‌زدایی قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است طبق امارهای آبفای گیلان؛ ۶۰۰۰ کیلومتر شبکه تویع آب شهری و ۱۹ هزار کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی درمجموع ۲۵ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی در استان وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.