آب تالاب خشک نشده، برای لایروبی منتقل شده

مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک رشت؛

0 221

مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک رشت از لایروبی پهنه شماره سه تالاب عینک خبر داد و گفت: آب تالاب خشک نشده، برای لایروبی به قسمت دیگر تالاب منتقل شده است.

«افشین پورعلی» با اشاره به تدوین سند ساماندهی تالاب عینک به مرور اظهار کرد: سال گذشته بعد از اینکه حق انتفاع تالاب عینک به مدت ۱۰ سال از سوی آب منطقه ای در اختیار شهرداری قرار گرفت، قرارداد لایروبی پهنه شماره ۳ تالاب با مشخصات فنی و عمق مشخص با پیمانکار منعقد شد. لایروبی، پشته سازی، بازوسازی و ایجاد رینگهای دوچرخه سواری و پیاده روی از مفاد این قرارداد است.

وی با اشاره به عکس‌های منتشر شده از خشکی تالاب عینک تأکید کرد: برای لایروبی تالاب و ورود ماشین آلات، ناگزیر به خشک کردن بخشهایی از تالاب هستیم. از اینرو، به طور حرفه‌ای پهنه شماره ۳ را پشته سازی و به قسمتهای مختلف تقسیم کرده و با لایروبی هر قسمت، آب را به بخش دیگر تالاب منتقل کردیم و به هیچ عنوان اجازه هدر رفت آب را ندادیم.

مدیر پیگیری پروژه تالاب عینک رشت همچنین با بیان اینکه آب پهنه شماره سه تالاب عینک از سمت چپ سد سنگر تامین می‌شود اضافه کرد: با هماهنگی آب منطقه‌ای بعد از لایروبی، آبگیری مجدد تالاب انجام می‌شود.

در حال حاضر عمق تالاب عینک به دلیل ورود رسوبات و ضایعات به ۳.۲ متر رسیده که بعد از لایروبی به ۸.۳ متر خواهد رسید.

پورعلی با اشاره به اینکه تالاب عینک بعد از گذشت ۷۰ سال بازنده سازی می‌شود تصریح کرد: طی دهه‌های گذشته به دلیل عدم لایروبی، ورود ضایعات و تصرفات تالاب مخروبه شده بود و پهنه آن از۶۳ هکتار به ۳۶ هکتار کاهش یافت. در تلاشیم با اصلاح و رفع معارضات، اراضی تالاب را آزاد سازی کنیم. تاکنون نیز موفق به آزاد سازی ۳۸ معارض تالاب عینک شدیم. پس از لایروبی این پهنه، ۵.۱ هکتار به وسعت فعلی آن افزوده می‌شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر عمق تالاب عینک به دلیل ورود رسوبات و ضایعات به ۳.۲ متر رسیده که بعد از لایروبی به ۸.۳ متر خواهد رسید. مبلمان شهری، ۶ فضای سبز و فضای مکث شامل پارک، ایستگاه ماهیگیری، کلبه‌های استراحت، ایستگاه طبیعت نگری و رستوران دریایی از طرح‌های پیش بینی شده سند راهبردی این تالاب بعد از اتمام لایروبی است.

لازم به ذکر است؛ تالاب عینک رشت، بزرگترین تالاب شهری کشور است که تاکنون از سوی سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار نگرفته است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.