آسیبهای فروش زمین در مستند مهاجران

0 792

در سالهای اخیرگیلان به یکی از استانهای مهاجر پذیرکشور تبدیل شده است. شرایط آب و هوایی و خشکسالی درمرکز و جنوب کشور موجب شده تعداد زیادی از شهروندان این مناطق به گیلان مهاجرت کرده و به خرید اراضی کشاورزی در این استان اقدام کنند. این درحالیست که مدتهای زیادی است کارشناسان و پژوهشگران گیلانی از افزایش آسیبهای اجتماعی ناشی از فروش زمین به غیربومی ها و کاهش اراضی کشاورزی به دنبال تغییر کاربری های گسترده و ازهمه مهمتر از دست رفتن هویت کشاورزی و زیر سوال رفتن هویت روستایی دراین استان هشدار می‌دهند.

فیلم مستند«مهاجران» ساخته‌ی«سهیلا پورمحمدی» در ارتباط با آسیب‌های مهاجرت و سیل مهاجرت غیربومی‌ها  وفروش زمین‌های گیلان به آنها، سکونت خانه دومی‌ها در گیلان و عواقب جبران ناپذیر تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی پرداخته است. شب گذشته این فیلم از شبکه‌ی مستند سیمای ایران پخش شد. از«سهیلا پورمحمدی» کارگردان زاده‌ی شهرستان رودبار گیلان در خصوص جزییات بیشتر ساخت این فیلم بیشتر جویا شدیم.

پورمحمدی درخصوص چگونگی ساخت این مستند به مرور گفت: بعنوان مستند سازهمیشه دغدغه‌ی مسایل مختلف گیلان را دارم و برایم مهم بود که درباره‌ی این موضوع کار کنم. یک روز به صورت اتفاقی مقاله‌ی دکترعلیزاده که درباره‌ی تغییر کاربریهای اراضی کشاورزی و ویلا سازیها دراستان هشدارداده بود را خواندم و اینکه در سالهای آینده این مساله در گیلان بحران ایجاد می کند. درهمان دوره طرحی نوشتم و به ارایه کردم که با اطلاعاتی که ایشان اضافه کردند تصویب شد و برای ساخت رفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته دراوایل پاییز، نوشتن و تصویب این طرح انجام شد و پروسه‌ی تصویربرداری آن از زمان طرح تا تدوین حدود یکسال طول کشید درخصوص چگونگی  جمع آوری منابع و مصاحبه با افراد دراین مستند گفت: از طریق دکترعلیزاده به «جان احمد آقایی» معاون دادگستری و جلوگیری از وقوع جرم استان، رییس محیط زیست شفت و دهیاری سقالکسار برای انجام مصاحبه متصل شدیم. بخشی از کار هم بازسازی شد و بخشی دیگر از طریق اطلاعات میدانی ، حضور در روستا و گفت وگو با مردم تصویر برداری شد.

این مستند ساز گیلانی با اظهار امیدواری از تاثیر گذاری این فیلم بروی گروههای هدف ، مخاطبین و مسوولان افزود: امیدوارم این فیلم تاثیر گذاری لازم را داشته باشد و هدف من از ایتدا همین بود. بخصوص اینکه این مساله در یکسال اخیر از طریق رسانه های استان خیلی پیگیری ومنتقل شده و مردم هم مقداری نسبت به موضوع آگاهی پیدا کردند. اما بغیر از برخی از کشاورزانی که از روی ناچاری زمین خود می فروشند، همه‌ی امیدم این بود آن بخش ناآگاه چه مردم و چه مسوولین حساسیت لازم را در خصوص مستند پخش شده نشان بدهند و موضوع فروش اراضی کشاورزی از این طریق مدیریت و کنترل شود.

 پورمحمدی درباره واکنشهای انجام شده بعد ازبخش مستند ادامه داد: ازافراد غیربومی چندان واکنشی ندیدم. اما دربرخی افراد بومی این مساله آزارشان می‌دهد، به خصوص اینکه در چند سال اخیر، تنشها و تقابل میان بومی ها وغیر بومی ها تشدید شده و آن دسته از کشاورزانی که به ناچار زمین می فروشند نیز از حضورغیربومی ها رضایت ندارند. چراکه تناقض ، تفاوتها ، موضع قدرت و نگاهی که از بالا به پایینی که اینها به بومی ها دارند موجب آزردگی خاطر بومی ها شده است.

وی از ثبت نام و معرفی این فیلم به جشنواره‌ی سینما حقیقت خبر داد.

 گفتنی است سهیلا پور محمدی فعالیت فیلمسازی خود را از سال ۱۳۸۱ در مستندسازی  شروع کرد. اما توامان کارهای داستانی را همزمان با ساخت مستند پیش برد. از مستندهای ساخت این فیلمساز گیلانی می توان به «جنگل خور، فرمانده صادق، مسلخ زیتون، سید یونس ، پرنده افلاک، اینجا تعطیل نیست و مهاجران » اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.