انتقاد نماینده فومن از نبود نظارت بر قانون تغییر کاربری

عده ای قانون تغییر کاربری اراضی را دور می زنند

0 236

گیلان از جمله مناطقی است که در معرض تهدید نابودی اراضی کشاورزی و زراعی قرار دارد. در سال‌های اخیر هشدارهای زیادی در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی به عنوان یک تهدید بزرگ برای منابع و میراث طبیعی استان گیلان به گوش رسیده است. تغییر کاربری‌هایی که گاهی اوقات به شکل قانونی و اکثرا به صورت غیرقانونی اراضی کشاورزی استان را مورد هدف قرار داده و از نا آگاهی‌عمومی، نبود درآمد پایداردر روستاها وافزایش هزینه‌های تولید برای کشاورزان ناشی شده است. گزارشات اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان نشان می‌دهد تغییر کاربری اراضی باغی و زراعی این استان امری جدی بوده به طوری‌که سطح زیادی از شالیزارهای گیلان به تصرف غیربومیان درآمده است.
این درحالیست که تبصره‌ها و خلاهای موجود در قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و زراعی و باغ‌ها، بستر را برای دور زدن این قانون مهیا کرده است. عدم اجرای متوازن قانون تغییر کاربری و بی توجهی به فعالیتها و نیازهای کشاورزان و باغداران و نبود سیاست‌های تشویقی برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها نیز از جمله موارد بی توجهی دولت در قانون حفظ کاربری اراضی است که زمینه بروز تخلفات و تغییر کاربریهای گسترده را از این قانون فراهم کرده است.

در حالیکه پیشتر مدیریت امور اراضی گیلان در آماری اعلام کرد؛ فومن سومین شهرستان پرخطر گیلان از نظر تغییر کاربری اراضی کشاورزی است، نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده‌ای قانون تغییر کاربری اراضی را دور می‌زنند گفت: قانون تغییر کاربری اراضی مستلزم نظارت است.
«خلیلی بهروزی فر» نماینده فومن و شفت در مجلس با بیان اینکه برخی قانون تغییر کاربری اراضی را دور می‌زنند، افزود: مجلس در کنار دستگاه‌های متولی و نظارتی باید بیشتر به این موضوع بپردازد زیرا قوانین وضع شده مستلزم حسن نظارت است و امیدوارم بتوانیم در بخش نظارتی نیز پررنگ عمل کنیم.

پیشتر نیز «سیف الله مسرور» مدیرکل بازرسی گیلان از تغییر کاربری اراضی کشاورزی گیلان به شدت انتقاد کرد و گفته بود: یکی از مهم‌ترین دلایل ویلاسازی در اراضی کشاورزی گیلان، اجرای ناقص طرح‌های هادی روستایی است.
وی با بیان اینکه در ابتدای تدوین و تهیه طرح هادی دقت‌ها و حساسیت‌های لازم مراعات نشده است افزود: طرح هادی با وجود تمام محاسنی که از جهت عمران و آبادانی روستاها دارد اما ایرادات اساسی دارد که یکی از این اشکالات اجازه ساخت و سازهای بی‌رویه به کسانی است که ساکن و بومی روستاها نیستند.
گفتنی است طبق آمارهای موجود اراضی کشاورزی شهرستان‌های شرقی گیلان از جمله رودسر، لنگرود، لاهیجان و آستانه ‌اشرفیه بیشتر در معرض تقاضای افرادغیر بومی و تغییر کاربری قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.