آغاز طرح معرفی متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی

0 787

سهم اشتغال صنعتی در گیلان پایین است و بخش کشاورزی و گردشگری با وجود اینکه بخش زیادی از اشتغال استان را به خود اختصاص داده است، اما درآمد چندانی نصیب فعالان آن نمی‌کند.

در چنین شرایطی مشاغل خانگی را می‌توان یکی از موثرترین و کم‌هزینه‌ترین ایده‌ها در کاهش بیکاری عنوان کرد. ایده‌هایی مانند قالیبافی، پرورش قارچ و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای از جمله خیاطی می‌تواند ضمن کمک به درآمد خانوار در اشتغالزایی نیز موثر باشد.

بر اساس آمارها ایران  جزو ۱۵۰ کشور دارای قانون مشاغل خانگی است. در سالهای اخیر دولت ها به طور مستقیم شغل ایجاد نمی‌کنند، بلکه بسترهای اشتغال را با راهکارهایی از جمله استفاده از توان بخش خصوصی، جذب سرمایه گذاری و پرداخت تسهیلات در بخش های مختلف از جمله مشاغل خانگی فراهم می‌کنند. امروز مدیر کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی گیلان از معرفی ۴۲۸  نفر به بانکهای استان برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در گیلان  خبر داد.

«عباس علیزاده» گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال، افزون بر ۷ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد برای توسعه مشاغل خانگی استان اختصاص داده است.

وی افزود: تاکنون ۴۲۸ نفر از طریق دستگاه‌های جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی و گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی و از طریق این اداره کل به سیستم بانکی معرفی شده‌اند.

علیزاده  با بیان اینکه تاکنون  ۱۸۳ نفر در مجموع موفق به دریافت دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان شده‌اند، گفت: ۹۲ درصد این طرح‌ها در سیستم بانکی آماده است و به زودی کسانی که پرونده هایشان آماده شده تسهیلات در اختیارشان قرارخواهد گرفت.

گفتنی است براساس آمارهای اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی گیلان  تاکنون در حوزه مشاغل خانگی درسال ۹۸ ، ۳/۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که منجر به اشتغال ۹۰ نفر شد. از باقیمانده‌ی اعتبارات سال ۹۷ نیز ۵/۳ میلیارد تومان پرداخت شد که موجب اشتغالزایی برای  ۴۰۱ نفر در استان شد.

پیشتر علیزاده در نشست اقتصاد مقاومتی استان گفته بود: در بخش تسهیلات مشاغل خانگی ۳/ ۴۶ درصد تسهیلات محقق شده که این عملکرد راضی کننده نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.