پیشتازی دخانیات در جذب سرمایه گذاری خارجی

0 375

درحالیکه « ارسلان زارع» استاندار گیلان ازکسب رتبه سوم استان درجذب سرمایه‌گذاری خارجی به میزان  ۴۰۳ میلیون دلار درکشورخبرمی دهد اما دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران می گوید: بیش از نیمی ازحجم کل سرمایه‌گذاری خارجی برای افزایش سرمایه‌گذاری کشور در بخش تولید سیگار در استانهای زنجان و گیلان اختصاص داده شده است. مبلغ این سرمایه گذاری ها معادل ۳۱۶ میلیون و ۶۴۳ هزار دلار بوده است. سرمایه گذاران خارجی، سرمایه گذاری روی دخانیات را به سایر صنایع ترجیح می‌دهند.

«محمدرضا مسجدی» افزود: این حجم از توسعه و سرمایه گذاری در بخش دخانیات خلاف مصوبات ستاد مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات است. جای تعجب دارد که صنایع دخانی آزادانه و درهمه تنگنا‌های اقتصادی هنوز نسبت به سایر صنایع دراین کشور که یا رو به تعطیلی یا ورشکستی هستند همچنان پیشتازند.

از سوی دیگر «ارسلان زارع» استاندار گیلان در نشست با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی گفت: از سال ۸۳ تاکنون بیش از دو هزار ۷۰۰ شغل با سرمایه‌گذاری خارجی در این استان به وجود آمده است. درطی ۶ ماهه امسال سه پروژه مهم با سرمایه‌گذاری خارجی در استان انجام‌ شده که پروژه تولید « تجهیزات الکترونیکی ضد انفجار» با مبلغ مصوب پنج میلیون و ۸۳۱ هزار دلار، پروژه احداث «نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی » با مبلغ مصوب ۳۳۷ میلیون دلاری و « پروژه حمل‌ونقل ریلی آستارا » با مبلغ مصوب ۶۰ میلیون دلاری از جمله  این سرمایه گذاریها بوده است.

وی تامین منابع مالی دربرنامه ششم را موید پیشرو بودن گیلان در جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و به شناسایی ظرفیت های سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و طرح ریزی پکیج های هدفمند برای سرمایه گذاران جهت اشتغالزایی ، کسب درامدهای پایدار و توسعه تاکید کرد.

«منصور مولایی پور» مدیر کل اقتصاد و دارایی استان هم  خبر داد: ۱۳ درصد سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان ازسال‌ ۸۳ تاکنون پوششی و شامل ۱۰ پروژه بوده که برای آن مبلغ ۶۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته و ۳۱۵ نفر نیز مشغول کارشده‌اند.

وی میزان سرمایه‌گذاری غیر پوششی را  ۸۷ درصد اعلام کرد و گفت: این سرمایه گذاریها  در قالب ۲۳ پروژه با مبلغ  یک‌ میلیون و ۶۴۳ هزار دلار بوده که تا کنون  برای دو هزار و ۴۱۴ نفر اشتغالزایی ایجاد شده است.

گفتنی است پیشتر از سوی استاندار گیلان اعلام شده بود: شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، کره، چین بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی را در گیلان داشته اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.