اختلاف‌ دستگاه ها در برداشت از معادن گیلان

0 340

در گیلان ۱۲۲ معدن با میزان برداشت سالانه ۱۲ میلیون تن فعال هستند .  از ۲۲ زون معدنی انتخاب شده در سطح کشور ۳ زون متعلق به گیلان است که می‌تواند فرصت مناسبی برای پروژه های عمرانی استان باشد.

اما بر اساس قانون در صورتی ‌که دارندگان مجوز برداشت از معادن به تعهدات خود عمل نکنند با تأیید شورای عالی معادن ملزم به پرداخت خسارات ناشی ازعدم انجام تعهدات مربوطه و یا در نهایت برای ادامه عملیات مربوط فاقد صلاحیت شناخته می‌شوند.

این درحالیست که به گفته‌ی استاندار گیلان میان دستگاه‌های مختلف اجرایی درباره نحوه برداشت از معادن استان اختلاف‌ نظر وجود دارد. «ارسلان زارع» استاندار گیلان گفت: اختلاف نظر دستگاه‌های اجرایی باید از طریق گفت و گو و بیان نظرات کارشناسی برطرف شود.

زارع در نشست شورای معادن گیلان با بیان اینکه این شورا برای ایجاد هماهنگی جهت انجام وظایف و تکالیفی که منجر به توسعه استان می‌شود تشکیل شده است، گفت: برگزاری منظم جلسات شورای معادن گیلان در پیشرفت و مدیریت بهینه منابع استان و حفظ محیط زیست نقش موثری دارد.

وی درباره وضعیت معادن راکد استان افزود: همه‌ی دستگاه‌های اجرایی استان موظف هستند که مدیریت منابع تحت اختیار را در دستور کار قرار دهند، همچنین باید از تصمیمات و تفویض اختیارات شورای معادن گیلان به بهترین شکل استفاده کنیم.

استاندار با تاکید به اینکه شورای معادن موضوع تأمین مصالح پروژه‌های عمرانی در شعاع کمتر از ۲۵ کیلومتر را بررسی کنند، گفت: نباید قوانینی وضع شود که فعالیت برای معدن‌کار توجیه فنی، اقتصادی و انتفاعی نداشته باشد.

پیشتر نیز استاندار گیلان با اشاره به اینکه نسبت به بهره برداری از معادن برنامه ریزی خوبی نشده گفت بود: برای تکمیل پروژه های عمرانی و ایجاد ظرفیت های اشتغال از ظرفیت معادن استان به خوبی استفاده نشده است.

«فرهاد  دلق پوش» رئیس سازمان صمت گیلان نیز گفته بود: عدم همکاری مناسب و بخشی نگری برخی دستگاه ها و ارگانها صرفا با تکیه بر ضوابط خودشان، مانع بسیاری از فعالیت های معدنی و عمرانی در استان گیلان شده است. وی خواستار بازنگری در مصوبه‌ی ممنوعیت صدور پروانه برای معادن جدید در سه استان شمالی کشور شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.