ابلاغ خرید کشتیهای دست دوم صادر شد

حوزه دریای خزر با کمبود شناورهای کانتینربر و رورو مواجه است

0 220

معاون وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ دستورالعمل خرید کشتی دست دوم، برای حوزه دریای خزر خبر داد و گفت: سرمایه گذاری بی سابقه‌ای به مبلغ یکصد هزار میلیارد تومان پروژه در بخش زیرساخت و روبنا در حوزه دریایی و بندری در حال انجام است.

«علی‌اکبر صفایی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دستورالعمل خرید کشتی دست دوم ابلاغ شده و این افزون بر ۳۳ فروند کشتی جدید خریداری، وارد و ساخته شده در دریایی خزر است که قرار است به ظرفیت ناوگان کشور اضافه شود.

وی با بیان اینکه فعالیت کانتینری در کشور شاخص بسیار خوبی برای مشخص شدن وضعیت اقتصادی کشور است، عنوان کرد: شاهد رشد ۱۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری هستیم که ارتباطی مستقیم با رشد اقتصادی و تولید در کشور دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر همچنین با بیان اینکه افزایش ظرفیت ناوگان دریای خزر در رشد تردد شناورها و ترانزیت کالا بسیار اثرگذار خواهد بود، اظهار کرد: دربخش ناوگان دریایی تجاری و خدماتی نیز حدود ۸۰ فروند شناور در دست ساخت است.

افزایش ناوگان کشتیرانی دریای خزر در حالیست که به گفته فعالین حوزه دریانوردی، بنادر شمال کشور با ضعفهای زیرساختی و لجستیکی بندری مواجه هستند. درعین حال رسوب گذاری و کاهش عمق آبخور این بنادر مانع از پهلوگیری کشتی‌های بالاتر از درافت ۴ متر در حوضچه‌های آنها شده که این موضوع در تخلیه و بارگیری کالاها تاثیر منفی به جا گذاشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در حالی از خرید ۳۳ فروند کشتی جدید برای دریای خزر خبر داده که سهم بنادر گیلان از این کشتیها با توجه به اتصال به خطوط ریلی کشور و کریدور شمال به جنوب در آینده نزدیک هنوز مشخص نشده است.

درهمین رابطه «حسین یونسی»مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان به مرور گفت: همه بنادر شمالی از امیرآباد، نوشهر، انزلی تا آستارا در قالب یک پکیج، نیازمند فعالیت کشتیهای باری کانتینربر و رو رو هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه کالاهای صادراتی محصولات کشاورزی و فاسد شدنی به کانتینرهای یخچال دار نیاز دارند تأکید کرد: ما در این بخش با کمبود شناورهای کانتینربر مواجه هستیم. شاید در کل حوزه دریای خزر دو مورد از این نوع کشتی‌ها در تردد باشند.

یونسی همچنین تصریح کرد: کشتی‌ها بعد از خرید و ُانتقال به آبهای دریایی کشور و تغییر پرچم برای فعالیت در بنادر توسط مالکین شان تعیین تکلیف می‌شوند که بار خود را در کدام بنادر تخلیه و بار گیری کنند و نمی‌توان سهمی از لحاظ تعداد برای بنادر شمالی در نظر گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال جاری این کشتی‌ها وارد دریای خزر شده و فعالیت خود را برای کشتیرانی جمهوری اسلامی آغاز کنند.

لازم به ذکر است: پیش از این برخی کارشناسان، فعالیت کشتی‌های دسته دوم با سن بالای روسیه در حوزه دریای خزر را عامل بروز تهدیدات محیط زیستی وآلودگی‌های دریایی اعلام کرده بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.