احداث سیستم فاضلاب فقط در ۸ روستای گیلان

0 271

بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در برخی از روستاهای استان موجب شده  فاضلابهای سنتی وارد آب شرب روستاییان گیلان شود. از سوی دیگر فاضلاب بخش اعظمی از روستاهای استان مستقیم وارد رودخانه ها و در نهایت به دریای خزر تخلیه می‌شود. نبود سیستم دفع بهداشتی فاضلاب از جمله مشکلات زیرساختی روستاهای گیلان درسالهای اخیر بوده است. درحالیکه تعداد زیادی از روستاهای گیلان از چاه‌های عمیق برای مصارف روزانه‌ی خود استفاده می‌کنند، مشخص نیست این چاه‌ها به دلیل نفوذ فاضلاب های سنتی دارای آب آشامیدنی سالم‌ هستند یا خیر.

پیشتر نیز مدیرعامل سابق آب و فاضلاب گیلان اعلام کرده بود: اجرای پروژه های احداث شبکه و تصفیه‌ی فاضلاب به عنوان یکی از ضرورت های زیست محیطی در گیلان به کندی پیش می‌رود و استان در شاخص بهره مندی از آب و فاضلاب روستایی با عقب ماندگی مواجه است.

امروز«علیرضا غیاثی» معاون بهره برداری و توسعه‌ی فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان گیلان از اجرای شبکه ‌ی جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در ۸ روستای گیلان خبر داد.

غیاثی گفت: از یکهزار و ۷۱۲ روستای گیلان، روستاهای پاشاکی لاهیجان، ویرمونی آستارا، فاز اول امامزاده ابراهیم شفت، فازاول مبارک آباد رشت، مسکن مهر تالش واقع در روستای نیک کری، مسکن مهر فومن واقع در روستای کرد محله، مسکن مهر آستانه اشرفیه واقع در روستای اسطلخ بیجار و مسکن مهر لاهیجان واقع در روستای ایشکا دارای شبکه‌ی جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب هستند.

درهمین رابطه «سید محمد حسینی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفته بود: ایجاد تاسیسات فاضلاب در روستاهایی که فاضلاب آنها به‌ صورت مستقیم وغیرمستقیم به تالاب بندر انزلی و دریای خزر تخلیه می‌شود در اولویت این شرکت قرار دارد.

وی با اشاره به روستاهایی که دارای شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب هستند گفت:

پیشرفت فیزیکی ۱۱ طرح فاضلاب گیلان تاکنون به ۵۸.۵ درصد رسیده است و اعتبارات مصوب فاضلاب در سال ۹۹ نیز هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بوده که از این مقدار تاکنون ۶۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد.

گفتنی است بر اساس آمار سایت آبفای استان از ۵۲ شهر گیلان ، در ۱۱ شهر پروژه‌های فاضلاب در حال اجراست و برای این شهرها که دارای کد اجرایی فاضلاب هستند تا پایان سال ۹۸ بیش از ۴ هزار و ۹۸۹ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.