ارایه تسهیلات کم بهره به بافت فرسوده شهری

0 462

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان از اعطای تسهیلات کم بهره برای احداث و نوسازی بافت فرسوده  شهری خبر داد.

« ماکان پدرام» گفت: این اداره کل به نمایندگی از طرف شرکت بازآفرینی شهری ایران به کلیه اشخاصی که درمحدوده مصوب بافت فرسوده شهری مبادرت به احداث و نوسازی بنا کنند، برای دریافت تسهیلات با بهره کم به بانک عامل معرفی می کند.

وی افزود: علاوه براین تسهیلات بخشودگی ومعافیت ۵۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمانی به ازای هر واحد مسکونی که در این محدوده احداث یا نوسازی می شود، تا مبلغ ۴۰ میلیون تومان وام با بهره ۹درصد پرداخت می شود. دوره مشارکت این تسهیلات را ۳۰ ماه عنوان کرد وافزود:۵۰ درصد این تسهیلات قابل تقسیط ومابقی پس از پایان مشارکت تسویه می گردد.

بافت‌های فرسوده ، محلات ناکارآمدی درفضای شهری هستند که مسائل وپیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارند. این بافت ها به مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه برفرسودگی ابنیه، شبکه تاسیسات شهری آنها نیز فرسوده وکارکردهای شهری خود را از دست می دهند .این بافتها دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستند اما از سوی دیگر محلات و بافت‌ها ی فرسوده دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری هستند که به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز تطابق نداشتن با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن ، دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستند .

پیشتر مدیر کل راه وشهرسازی استان از تعیین تکلیف  اجرای طرحهای باز آفرینی شهری در ۲۳ شهر استان خبر داده بود و گفت:  ۴۰۰ میلیارد تومان  برای اجرای ۵۸ طرح باز آفرینی در محلات قدیمی در شهرهای رشت، آستانه‌اشرفیه، لنگرود، لاهیجان و بندر انزلی در نظر گرفته شده است.

گفتنی است  شهر رشت با ۷۱۷ هکتار بیشترین بافت فرسوده  را در بین ۵۲ شهر گیلان دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.