مجوز برداشت آب، چالش توسعه باغات زیتون گیلان

0 434

برداشت زیتون از باغات شهرستان رودبار از هفته‌های گذشته شروع شده است. در حالیکه زیتون با زندگی شهروندان رودباری عجین شده و در کشور، زیتون را به نام رودبار می‌شناسند، اما چند سالی است که این محصول استراتژیک استان با معضلات و چالشهایی مواجه شده است. به طوریکه گیلان درتولید این محصول در رده‌ی سوم کشور بعد از زنجان و قزوین قرار گرفته است.

فعالیت بیش از ۲۴ هزار باغدار شهرستان رودباری در تولید زیتون و فرآورده های آن نشان از اهمیت کشت این محصول در چرخه‌ی اقتصادی و درآمدزایی شهروندان رودباری دارد. در این شهرستان ۹ هزار و ۱۵۰ هکتار باغ زیتون وجود دارد که از این سطح ۸ هزار و ۵۶۸ هکتار آن بارده بوده است.

اما درسالهای اخیر، آفت مگس زیتون مدیترانه ای تنها چالش باغداران زیتون کار رودباری نبوده. سالهاست باغات شهرستان رودبار بعنوان یکی از قطب های تولید زیتون کشور ازامکان توسعه محروم بوده اند. «منوچهر پارسافر» مدیر امورباغبانی جهاد کشاورزی گیلان با بیان این مطلب به مرور گفت: امسال سال آور باغات زیتون استان است اما با توجه به شرایط آب و هوایی، پیش بینی می‌شود ۱۸ هزار تن برداشت زیتون داشته باشیم .

وی اضافه کرد: شرایط آب وهوایی، سرمای زمستانه و وزش باد گرم درفصل گل دهی موجب کاهش تولید زیتون شده است. سال گذشته بیش از ۲۱ هزار تن از سطح باغات رودبار زیتون برداشت شده بود.

پارسا فر اضافه کرد: درسالهای اخیر تولید زیتون درگیلان کاهش چندانی نداشته است بلکه سطح زیرکشت باغات زیتون در استانهای همجوار توسعه پیدا کرده است. این درحالیست که امکان توسعه‌ی باغات زیتون در شهرستان رودبار به دلیل شیب دار بودن اراضی و ازهمه مهمترعدم ارایه مجوز برداشت آب از سوی آب منطقه ای موجب شده تا برای توسعه‌ی باغات محدودیت داشته باشیم. درحال حاضر سالانه ۲۰۰ هکتار طرح توسعه ای باغات زیتون در رودبار انجام می شود.

مدیر باغبانی جهاد استان در ادامه گفت: افزایش تولید محصول در درجه‌ی اول نیازمند صدورمجوز برداشت آب از سطح سفیدرود برای توسعه‌ی باغات است که آب منطقه ای همکاری لازم را ندارد. همچنین احداث باغات در اراضی شیب دار نیز برای باغداران مستلزم هزینه های زیادی است.

در سوی دیگر «رضا تعلیمیان» مدیر دفترحفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان از تصمیم شورای عالی آب در سال ۹۴ مبنی برممنوعیت صدور مجوز برای توسعه‌ی باغات و اراضی کشاورزی خبر داد و به مرور گفت: بر اساس این تصمیم در سطح کشور برای توسعه‌ی کشاورزی هیچ مجوز جدیدی صادر نمی شود و صدور مجوزهای جدید صرفا در توسعه‌ی بخش صنعت و تامین آب شرب است.

وی با تاکید به اینکه شرایط برای گیلان کمی متفاوت است افزود: به جهت کمبود منابع آبی و تامین آب برای اراضی پایین دست استان، بحث تخصیص آب فقط درمواقع کمبود آب انجام می‌شود. به همین دلیل بعد از بررسی های انجام شده در شورای عالی آب با حضور استانداران سه استان زیتون خیز و حوزه‌ی‌ آبریز سفید رود مقرر شد به هیچ وجه مجوز توسعه ای در بخش کشاورزی برای این مناطق صادر نشود.

تعلیمیان اضافه کرد: به دلیل اینکه در گیلان با کمبود منابع آبی و آبهای زیرزمینی مواجه هستیم  و از این لحاظ تحت فشار قرار داریم باید ازمنابع آبهای سطحی موجود برای تامین آب استان استفاده کنیم و از اینرو مجوزهای برداشت آب از سطح سفید رود تنها برای باغات قدیمی و درحال بهره برداری رودبار ارایه می‌شود.

وی میزان حق آبه‌ی شهرستان رودبار به ویژه برای باغات زیتون را حدود ۲۲ میلیون متر مکعب درسال از سد سفید رود بیان کرد.

گفتنی است سال گذشته زیتون کاران رودباری از سطح هشت هزارهکتار باغات زیتون ، ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند. رودبار ۲۰ درصد تولید زیتون کشور را بخود اختصاص داده است. امسال جهاد کشاورزی استان بیش از  ۷۰۷  هکتار از باغات قدیمی رودبار را  در راستای مبارزه‌ی بیولوژیک و کاهش خسارت مگس مدیترانه ای تحت سم پاشی با محلول پروتئین، تله گذاری و نصب کارت‌های زرد چسبنده قرار داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.