از عمارت معین‌الرعایا تا مشهد ‌میرزا کوچک خان

ساخت مستند «سبزِ پاماله» در مراحل پایانی قرار دارد

0 381

تاریخ شفاهی به عنوان یک روش تحقیق ارزشمند در حوزه‌ی جمع‌آوری و مستند‌سازی اطلاعات شفاهی در حوزه‌ی مناطق جغرافیایی، همواره مورد توجه قرار گرفته است. امروزه تاریخ شفاهی در جایگاه یکی از ابزارهای مهم و موثر در فیلم‌های مستند تاریخی مطرح شده است.ساخت این مستند پس از صدور پروانه آن در خردادماه ۱۴۰۱ آغاز شده است. این فیلم که در مراحل پایانی کار تدوین قرار دارد، روند مسیر حرکت میرزا را از عمارت معین‌الرعایا تا مشهد‌میرزا به تصویر کشیده است.

فیلم مستند «سبزِ پاماله» یا «جای‌ پای سبز میرزا» به نویسندگی،کارگردانی و تهیه کنندگی «سیدغلامرضا فرقانی» یکی از تولیدات سینمایی بوده که به شیوه‌ی تاریخ شفاهی شکل گرفته است. این مستند ناگفته‌هایی از زندگی مبارزاتی میرزاکوچک جنگلی را به تصویر کشیده  و بر آن است که لایه‌های پنهان روزهای پایانی نهضت جنگل و جریان شهادت میرزا کوچک‌خان را به مخاطبان نشان دهد.

ساخت این مستند پس از صدور پروانه آن در خردادماه ۱۴۰۱ آغاز شده است. این فیلم که در مراحل پایانی کار تدوین قرار دارد، روند مسیر حرکت میرزا را از عمارت معین‌الرعایا  تا مشهد‌میرزا به تصویر کشیده است.

سید غلامرضا فرقانی پیرامون این مستند به مرورگفته است: «تصویربرداری این مستند که روایت رشادت‌ و مقابله با اجنبی و قزاق‌های دولت مرکزی درگیلان است، از عمارت معین الرعایا واقع در روستای زیده بالای آلیان فومن آغاز شده و سپس در مسیر حرکت میرزا به سمت کیش‌دره، پلنگ‌دره، موسی‌کوه، تنیان، گردکوه، چسلی، گاوخونی، ییلاقات ماسال و در نهایت به مشهد میرزا می‌‌رسد.»

این فیلم مستند همچنین، محصول ساعت‌ها جلسه و گفت‌و گو با پژوهشگران و نویسندگان حوزه‌ی نهضت جنگل بوده تا بتواند به خوبی واپسین سال جنبش جنگل را واکاوی نماید.

برای تصویربرداری این فیلم مستند، اعضای گروه تولید، مسیرگردکوه به ییلاق توسه‌چال در ارتفاعات حومه‌ی روستای تنیان از بخش گوراب‌زرمیخ صومعه سرا را پیموده و در ادامه به سمت مشهد میرزا رفته  تا بتوانند میسر حرکت میرزا و یارانش را در صدسال پیش نشان دهند.

کارگردان این مستند با اشاره به این که تحقیقات این فیلم  از سال ۱۳۷۳ خورشیدی یعنی ۳۰ سال پیش آغاز شده است گفت: «در آن سال‌ها، مصاحبه‌های فراوانی با اهالی آلیان که یاران و همراهان میرزا بودند، انجام دادم که اکنون همگی آن‌ها به دیار باقی شتافته‌اند.»

این فیلم مستند همچنین، محصول ساعت‌ها جلسه و گفت‌و گو با پژوهشگران و نویسندگان حوزه‌ی نهضت جنگل بوده تا بتواند به خوبی واپسین سال جنبش جنگل را واکاوی کند.

این فیلمساز، مشکلات مالی را دلیل تاخیر در اتمام کار دانسته و افزود: متاسفانه از آغاز تولید این فیلم تاکنون یک سال و نیم گذشته است و مشکلات ناشی از هزینه‌های تولید، موجبات تاخیر در اتمام آن را رقم زده است. هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد این فیلم تولید شده و باقیمانده‌ی کار مربوط به تدوین، تصحیح رنگ، صداگذاری، تیتراژ و مانند آن است که نیاز به حمایت مالی دارد.

گفتنی است؛ مجری‌ این ‌طرح ‌کانون پیشتازان فردا وعوامل این مستند، سید غلامرضا فرقانی(نویسنده،تهیه‌کننده وکارگردان)، تقی‌اسکندری(روایت‌گر و پژوهشگر)، علی‌حیدریان (دستیار کارگردان)، نادرآقایی‌نژاد (مدیرتصویربرداری)،علیرضادریادل و محمد‌سواری (صدابرداران)، حسین زمردی (عکاس)، محمد زارعی(تدوین)، رامین جعفری (مدیر تولید) و … بوده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.