شهرک های تخصصی انرژی خورشیدی احداث می شوند

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان خبر داد:

0 203

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان از احداث شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی در استان خبر داد.

«محمود دشت بزرگ» در جلسه هماهنگی احداث شهرک‌های تخصصی انرژی خورشیدی با اشاره به پایان‌پذیری انرژی فسیلی و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از آن گفت: با توجه به عدم اقدام عملی شرکت قبلی جهت احداث نیروگاه خورشیدی در شهرک صنعتی لوشان، درخواست کردیم مجوزهای داده شده به این سازمان از سوی ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران) به دلیل عدم انجام تعهدات ابطال شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: از سوی شرکت برق منطقه‌ای گیلان موقعیت‌های مکانی ساختگاه‌های لوشان و شفت که مورد تایید شرکت شهرک‌های صنعتی استان بود، به منظور بررسی و پتانسیل‌سنجی این ساختگاه‌ها به منظور احداث شهرک تخصصی خورشیدی به سازمان ساتبا ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است: مناطق جنوبی گیلان از پتانسیل بزرگی در حوزه بادی و خورشیدی برخوردارند که بستر مناسبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در آنها فراهم کرده است .

استفاده از ظرفیتهای انرژی خورشیدی درحالی مطرح شده که پیشتر نیز مدیران قبلی این شرکت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه تولید برق از انرژی های تجدید پذیر موجود در استان خبر داده بودند، ظرفیتی که تاکنون در استان عملیاتی نشده و گیلان همچنان در نصب توربین‌های بادی و پنلهای خورشیدی عقب مانده است.

پیش از این همزمان با کمبود برق واحدهای تولیدی و صنعتی در تابستان سال گذشته، مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان به مرور خبر داده بود؛ بزودی نیروگاه‌های تولید برق در شهرک‌های صنعتی استان راه‌اندازی می‌شوند.

این مدیر پیشین برق استان گفته بود: تامین برق و انرژی صنایع با ایجاد نیروگاه‌های برق جدید در شهرکهای صنعتی با احداث مزارع خورشیدی برای تمام استان‌ها به شکل برنامه محور مشخص شده و شهرکهای صنعتی ملزم به تامین زمین و ساخت آن خواهند شد. مقرر شده بخشی از برق مورد نیاز صنایع استان در مواقع پرفشار و پیک بار مصرفی از طریق انرژی های تجدید پذیر خورشیدی و بادی تامین شود.

عدم آلودگی محیط زیست، ارزان بودن، دائمی بودن، پاک بودن، کاهش مصرف سوخت ‌فسیلی و کاهش گازهای گلخانه‌ای، قابلیت ‌بهره‌برداری به صورت خانگی و در ابعاد بزرگ از جمله مزایای بی شمار نیروگاه‌های خورشیدی است. با این حال طبق ارزیابی کارشناسان، از ده ها شهرک صنعتی در استان شاید دو شهرک صنعتی قادر به راه اندازی و احداث چنین مزارعی باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.