استاد دانشگاه گیلان بزرگترین زیستگاه‌ ماهیان کور جهان را کشف کرد

0 755

«سیدحامد موسوی ثابت» عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان طی تحقیقی دو ساله یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های زیرزمینی ماهیان کور جهان را در رشته کوههای زاگرس کشف کرد.

در این کشف تحقیقاتی دکتر صابر وطن دوست، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، پروفسور ماتیاس گیگر و پروفسور یورگ فریهوف از محققان برجسته آلمانی، یک زیستگاه جدید برای ماهیان کور ایرانی، با انتشار نتایج ژنتیکی بر ماهیان مورد مطالعه، وجود یک سفره آب زیرزمینی عظیم در زیر رشته کوه‌های زاگرس را اثبات کردند.

دکتر موسوی ثابت دراین باره گفت: تا امروز در ایران چهار گونه ماهی کور غارزی شناسایی شده‌اند که منحصر به کشورمان هستند و در هیچ نقطه دیگر دنیا وجود ندارند.

وی ادامه داد: تحقیقات یک دهه اخیر درمنطقه غرب کشور و در منابع آبی حوضه زاگرس منتج به کشف دو گونه از چهار گونه مذکور شده است و دو گونه دیگر توسط محققان خارجی در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی کشف و توصیف شده بودند. با توجه به اهمیت بالای این نوع ماهیان، به نظر می‌رسد این گونه‌ها باید در اولویت حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرند و نقشه راه حفاظت تنوع گونه‌ای کشور بر این اساس اصلاح شود.

ثابت گفت : این سفره آب زیرزمینی با طول شناخته شده حدود حداقل ۳۱ کیلومتر و حداکثر ۱۶۲ کیلومتر بزرگترین زیستگاه زیرزمینی شناخته شده ماهیان در جهان است. همچنین این زیستگاه اولین زیستگاه درجهان با سه گونه ماهی کور است و تنها یک زیستگاه غیر از آن در کشورچین با این تنوع و غنای گونه‌ای تاکنون شناخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.