روستای انبوه نیازمند نگاه ویژه استان است

واکنش نماینده مجلس و مسوولان شهرستان رودبار به مرور:

1 921

در پی درج گزارش «طعم گس فقر و نابرابری در انارستان‌های انبوه» که هفته‌ی گذشته در پایگاه تحلیلی مرور منتشر شد، مسوولان شهرستان رودبار و نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی نسبت به آن واکنش نشان دادند و در گفت وگویی با ما در خصوص آخرین اقدامات عمرانی و توسعه ای انجام شده در این روستای استان توضیحاتی ارایه کردند.

به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و به طبع آن در گیلان، برای ارایه برخی خدمات و اجرای پروژه ها در روستاهای دور دست با مشکلاتی مواجه هستیم. در انبوه نیز به دلیل دوری و صعب العبوربودن مسیر، خدمات کمی دیرتر به این روستا انجام می‌شود و ما این را می پذیریم.

یکی از موضوعاتی که دراین گزارش به آن اشاره شد، نبود راه آسفالته مناسب و ارایه‌ی خدمات راهداری از سمت استان قزوین به انبوه بود. موضوعی که مردم این روستا را علاقمند به الحاق شدن به استان همسایه کرده است. چنانچه حضور و رصد نماینده‌ی مردم قزوین از روستای انبوه  و وعده برای حل مشکلات این روستا نیز قابل توجه است.

صعب العبور بودن روستا و دیر رسیدن امکانات

در ابتدا «محمود تاجی » بخشدارعمارلو در گفت و گوبا مرور با اشاره به اینکه روستای تاریخی انبوه با مرکز شهرستان رودبار ۴ ساعت فاصله زمانی دارد گفت: بخش عمارلوی رودبار با وسعت ۷۵۰ کیلومتر مربع از بزرگترین بخشهای استان است و روستای انبوه یکی از آخرین روستاهای شهرستان در محدوده‌ی مرز جغرافیای گیلان است . با این حال خدمات زیادی تا کنون به این روستا ارایه شده است. خدماتی که بنیاد مسکن استان در پروژه‌ی سنگ فرش روستا و بوستان اجرایی اجرا کرده است قابل توجه است. اما از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و به طبع آن در گیلان، برای ارایه برخی خدمات و اجرای پروژه ها در روستاهای دور دست با مشکلاتی مواجه هستیم. در انبوه نیز به دلیل دوری و صعب العبوربودن مسیر، خدمات کمی دیرتر به این روستا انجام می‌شود و ما این را می پذیریم.

وی اضافه کرد: گردنه‌ی نواخان در مسیر دسترسی به انبوه یکی از سردترین مناطق استان است و از هم اکنون ماشین‌های راهداری از سمت کلیشم و راهدارخانه روستای ویه در منطقه مستقر شده اند. برای تکمیل باقیمانده آسفالت راه دسترسی انبوه نیز پیگیریهای لازم در حال انجام است. چراکه هر کیلومتر از آسفالت مسیر نیازمند ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است  و در حال حاضر در انتظار اختصاص این اعتبار از سمت فرمانداری شهرستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۷ کیلومترلوله گذاری انتقال گاز به انبوه انجام شده اما به دلیل صعب العبور بودن مسیر دسترسی به روستا، حفظ بافت تاریخی و هزینه‌ی بالای اجرای پروژه، شرکت گاز دربرگزاری مناقصه و تامین پیمانکار با مشکل مواجه شده است. مسوولان شرکت گاز وعده داده اند بزودی با مناقصه‌ی جدید به پروژه گازرسانی انبوه سرعت ببخشند. نبود گاز تنها مشکل روستای انبوه نیست و ۱۴ روستای دیگر منطقه نیز تاکنون نتوانسته اند از گاز برخوردار شوند.

بازدید نماینده استان قزوین از انبوه به دلیل سرکشی از جاده‌ی کماسو که درنزدیکی این روستا قرار دارد و نیز قرابت و خویشاوندی با یکی از اهالی انبوه صورت گرفته که متاسفانه عده ای ازاین موضوع درحال بهره برداری برای مقاصد خود هستند.

تاجی در خصوص مشکل فاضلاب روستای انبوه نیز تاکید کرد: بافت روستا به گونه ای است که امکان طراحی سیستم فاضلاب در آن وجود ندارد و به این دلیل روستای انبوه تاکنون تحت پوشش شرکت آب وفاضلاب قرار نگرفت. در حال حاضر دفع فاضلاب انبوه به صورت سنتی انجام می شود و طراحی سیستم فاضلاب نیازمند اعتبارات کلان است اما  مقرر شده تا پایان سال  آبفای استان این روستا را تحت پوشش قرار بدهد.

بازدید نماینده قزوین از انبوه تهدید کننده نیست

 محرومیت های مردم انبوه از سمت شهرستان رودبار و دسترسی به امکانات و ارایه برخی خدمات از سمت استان قزوین به انبوه موجب شده تا در برخی مواقع مسوولان و نماینده قزوین بازدیدهایی ازانبوه داشته باشند. این موضوع موجب شده مردم انبوه به الحاق  شدن به قزوین علاقه مند باشند. اما «مهرداد گودرزوند چگینی» نماینده‌ی رودبار دراین درباره به مرور گفته است این بازدید ها برای شهرستان رودبار تهدید کننده نیست.

چگینی به مرور گفت:  بازدید نماینده استان قزوین از انبوه به دلیل سرکشی از جاده‌ی کماسو که درنزدیکی این روستا قرار دارد و نیز قرابت و خویشاوندی با یکی از اهالی انبوه صورت گرفته که متاسفانه عده ای ازاین موضوع در حال بهره برداری برای مقاصد خود هستند.

چگینی با بیان اینکه حضور نماینده استان دیگر در انبوه به هیچ عنوان عامل تهدید کننده‌ای نیست و هرنماینده‌ای می تواند ازهرشهری غیرازحوزه‌ی انتخابیه‌ی خود بازدید داشته باشد گفت: صرف تمایل و درخواست مردم انبوه برای پیوستن به قزوین، چندان موثر و قابل قبول نیست و ملاک قرار نمی گیرد. شهروندان مناطق مختلف می توانند به هرجایی تمایل داشته باشند. این رویکرد نباید منجر به دامن زدن به اختلافات باشد و از سوی دیگر درنمایندگان استان قزوین نیز چنین مطالبه ای وجود ندارد.

نماینده‌ی رودبار با اشاره به اینکه بعد ازبرگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، روستای انبوه، اولین روستای مورد بازدید وی بوده افزود: ازنزدیک درجریان مشکلات انبوه قرارگرفته و درحال پیگیری پروژه های عمرانی و رفع مشکلات آنها است.

وی تاکید: همه‌ی روستاهای استان  و حتی روستاهای قزوین نیز مشکلاتی دارند و کمبود امکانات فقط خاص روستای انبوه نیست. لذا نباید دراین خصوص بزرگ نمایی شود.

رودبار و روستاهای دور دست این شهرستان نیازمند نگاه استانی

 اما دور افتادگی از مرکز شهرستان رودبار و عدم توجه کافی از سوی فرمانداری در اجرای پروژه های عمرانی از جمله جاده خاکی و نبود راه آسفالت و عدم پوشش اینترنت از سمت شهرستان رودبار، موضوعی است که سالهاست مورد مطالبه‌ی مردم انبوه است. این در حالیست که انبوه فقط از سمت استان قزوین به راه آسفالته و مناسب  دسترسی دارد.

«قاسم رضایی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار رودبار در گفت وگو با مرور با اشاره به وسعت زیاد شهرستان رودبار تاکید کرد: طبیعتا نارسایی ها و کمبودهایی در برخی مناطق روستایی وجود دارد. حجم مشکلات و درخواستها با توجه به وسعت شهرستان رودبار نیازمند نگاه ویژه استانی است.

رضایی دلیل تمایل مردم انبوه به قزوین را به سبب نزدیکی به این شهرستان و دریافت برخی  خدمات از روستاهای همجوار آن عنوان کرد و افزود: نظرسنجی و تمایل مردم برای الحاق به قزوین سندیت ندارد و ممکن است گاهی برخی افراد به دلیل مشکلات دیگری این مباحث را عنوان کنند. این موضوع حتما پیگیری می شود و بهتر بود نماینده قزوین در بازدید از این روستا که شنیده شده با دعوت یکی از اقوام بوده حتما با نماینده رودبار هماهنگی لازم را انجام می‌داد. البته پیش از این نیز حضور برخی مسوولان قزوین به دلیل نزدیکی به انبوه قبلا هم  اتفاق افتاده و ما دراین خصوص دغدغه داریم.

معاون فرماندار رودبار ادامه داد: تلاش می کنیم نارسایی های موجود از جمله ادامه‌ی آسفالت گردنه نواخان و تکمیل گازرسانی به روستا را پیگیری کنیم. زیرسازی راه دسترسی انبوه در گردنه نواخان در سال ۱۳۹۷ برای ۵ کیلومتر انجام شده ، منهتا برای ۲۰ کیلومتر دیگر نیز مجوز استانی دریافت شده است اما به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی ، اداره‌ی راهداری شهرستان در سال آینده ادامه پروژه را پیگیری می‌کند.

رضایی در پاسخ به تکمیل نشدن پروژه‌ی گازرسانی در انبوه گفت: تعرفه‌ی زمین برای احداث ایستگاه گاز در ورودی روستا با تاخیر انجام شد و طولانی شدن احداث ایستگاه به مدت دو سال موجب شد پیمانکار برای ادامه کار با مشکل مواجه شود. در حال حاضر کار پروژه به سرعت در حال انجام است.

معاون فرماندار رودبار درباره عدم پوشش دهی اینترنت انبوه گفت: پوشش اینترنت انبوه ۲G است و یکی از برنامه های پیش روی شهرستان احداث دکل ۳G جداگانه برای انبوه است. در حال حاضر به دلیل نزدیکی انبوه به بخش طارم سفلی قزوین ، پوشش اینترنتی روستا از این آنتن تغذیه می شود.

1 نظر
  1. ولی رفیعی انبوهی می گوید

    باسلام خدمت شما و با تشکر از شما
    آقایان زحمت بکشند اقوام آقای سیاهکلی نماینده قزوین رو معرفی کنند تا ما هم بشناسیم
    و یه نظر سنجی تو همین سایت انجام بدید و مردم انبوه بیان رای بدن که خواهان جدایی از شهرستان رودبار هستیم یا نه

    دروغ مسئولین رودبار کنتور نمیندازه اما خدا همه دروغهاشونو ثبت میکنه

    در پایان شهرستان رودبار با این مسئولین بی کفایت لیاقت داشتن روستایی با قدمت و نجابت انبوه رو ندارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.