بازگشایی همزمان با موج دوم کرونا در گیلان

0 348

امروز«ارسلان زارع » استاندارگیلان درجلسه‌ی ستاد استانی مدیریت کرونا در حالی از مهار نسبی کرونا در گیلان بعنوان یک تجربه‌ی موفق یاد کرد و درخصوص بازگشایشی های مشاغل ، مساجد و تاسیسات گردشگری گفت: این کارطبق تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا انجام می شود که در طی دو روز گذشته « ارسلان سالاری» رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از احتمال شیوع افسارگسیخته‌ی کرونا ویروس در گیلان ابراز نگرانی کرد و گفت: عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی طی روزهای اخیر موجب شده تا شاهد افزایش شمار مبتلایان بیماران کووید۱۹ در مراکز درمانی گیلان باشیم.

استاندار گیلان همچنین  با بیان اینکه براساس تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، بخش اعظمی از محدودیت های پیشین برداشته شده، از اقامه‌ی نماز جمعه در ۲۱ شهر گیلان خبر داد و افزود: از ابتدای تیرماه در تمامی مناطق زرد استان همانند مناطق سفید، نماز جمعه برگزار می‌شود.

زارع همچنین به بازگشایی مهدهای کودک و کلاسهای تابستانی از ۲۴خرداد ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا اشاره کرد و گفت: تورهای مسافرتی داخلی نیز با رعایت دستورالعمل‌ها، ازسرگیری می شوند.

استاندار از برگزاری کنسرت ها و همچین بازگشایی سینماها با رعایت موازین بهداشتی و استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت های آنها از اول تیرماه خبر داد و گفت: بر اساس تصمیمات امروز ستاد ملی مدیریت کرونا محدودیت حضور مردم بر مزار متوفیان نیز برداشته شده و از این تاریخ، افراد می توانند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در این اماکن حضور یابند.

اما در حالیکه استاندار از بازگشایی های جدید در روزهای آینده خبر داد، «آبتین حیدرزاده» معان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز با اشاره به احتمال آغاز موج دوم شیوع کرونا در کشورگفت: منحنی ابتلا به کرونا در کشور یک بار در فروردین ماه به ۳۰۰۰ نفر رسید و اکنون دوباره با این تعداد مبتلا مواجه هستیم که می توان از آن به عنوان موج دوم یاد کرد. در گیلان نیز چند روزی است که با یک روند آرام رو به افزایش مبتلایان مواجه هستیم که البته به شدت کشور نیست، اما اگر حفاظت فردی رخ دهند، این افزایش در گیلان نیز اتفاق خواهد افتاد.

حیدرزاده، از رصد روزانه جمعیت استان خبر داد و اضافه کرد: روزانه از حدود ۵۰۰ نفر از افرادی که طی دو هفته گذشته با بیماران کرونایی در تماس بودند، نمونه پی.سی.آر گرفته می شود. همچنین درطی پنج هفته گذشته با آزمایش انجام شده ، شش نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر مثبت بودند و اکنون به ۴۲ نفر مثبت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر رسیده ایم.

معاون علوم پزشکی گیلان، تست های مثبت را بیشتر مربوط به مبتلایان سرپایی دانست و نه بستری در بیمارستان و اضافه کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند طی ۱۰ روز آینده شاهد افزایش افراد بستری خواهیم بود.

گفتنی است هفته گذشته دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۲ هزار گیلانی به کرونا در سه ماه گذشته  وبستری ۲۰۰ بیمار کرونایی در حال حاضردر بیمارستانهای گیلان خبر داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.