برخورد با متخلفین ساماندهی رودخانه ها

0 442

با متخلفین اجرای شیوه نامه ساماندهی و لایروبی رودخانه های گیلان به شدت برخورد می شود.

« ساسان اکبری پور» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان در گفت و گو با مرور گفت: با هرگونه برداشت غیرمجاز شن و ماسه، در راستای اجرای شیوه نامه ساماندهی رودخانه های گیلان برخورد می کنیم و همه دستگاهها و پیمانکاران ملزم به دریافت مجوز از محیط زیست هستند .

اکبری پور افزود: محیط زیست ازهر گونه پروژه عمرانی و توسعه پایدار در استان استقبال می کند اما این پروژه ها نباید به تخریب زیستگاه آبزیان و رودخانه های استان  منجر شود.

وی به برخورد با پیمانکار یک پروژه ساماندهی و لایروبی رودخانه در شهرستان شفت اشاره کرد و افزود: این پیمانکار در اجرای شیوه نامه ساماندهی رودخانه ها ،  قوانین زیست محیطی را رعایت نکرده بود و جلوی کارش گرفته شد.

اجرای شیوه نامه ساماندهی، لایروبی و کنترل سیلاب و رودخانه های استان در تیرماه سال جاری  به دستور رییس جمهور و به درخواست «مصطفی سالاری» استاندار وقت گیلان صادر شده بود.

این شیوه نامه با هدف ساماندهی رودخانه های استان، کاهش مخاطرات و خسارات ناشی از سیل، شفاف سازی و ساده سازی فرآیند برداشت از مصالح رودخانه ای استان به استانداران استانهای پر باران و سیل خیز کشور صادر شد.

پیشتر نیز«علی اوسط اکبری مقدم»  معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری گیلان با اشاره به اینکه برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها آسیب‌های جدی  به محیط زیست وارد می کند، گفته بود: حفظ محیط‌ زیست و مدیریت و کنترل سیلاب یکی از مباحث اصلی و جدی است که نبود نظارت و مدیریت دراین خصوص طی دهه‌های اخیر باعث شده علی‌رغم اجرای شیوه‌نامه ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها کماکان در برخی نقاط پس از بارش‌های شدید با چالش‌هایی مواجه باشیم.

در همین رابطه « وحید خرمی » مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان از اختصاص ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه‌های استان خبر داد.

خرمی افزود: به زودی اعتبار انجام لایروبی و سردهنه‌سازی رودخانه‌های گیلان توسط شرکت آب منطقه‌‌ای این استان و با نظر مثبت سازمان و مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ابلاغ می‌شود.

گفتنی است: گیلان از  ۵۶ رودخانه به طول ۲ هزار و ۵۱۱ کیلومتر برخوردار است که به دلیل عدم لایروبی وبارشهای فصلی در بهار و تابستان سالجاری مشکلاتی برای حریم رودخانه  به وجود آمده بود. تا کنون در سالجاری  ۱۲۰۰ کیلومتر از رودخانه ها و سردهنه‌های غرب استان گیلان لایروبی و بهسازی شده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.