بیمارستان شهید نورانی تالش یا دردستانی برای مردم

0 851

ساختمان جدید بیمارستان شهید نورانی تالش صبح روز پنج شنبه ۲۷ شهریور درچارچوب چهارمین پویش ره سلامت و بهره‌برداری همزمان هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستانی کشور با ارتباط ویدیو کنفرانسی رییس جمهور افتتاح شد.

این ساختمان ۲۳۱ تخت بیمارستانی گنجایش دارد و در ۴ طبقه با ۱۵ هزار و ۹۹۵ مترمربع ساخته شده است. طبق پیش بینی انجام شده این بیمارستان ۳۰ تخت مراقبت‌های ویژه شامل ۱۲ تخت ICU، ۱۲ تخت CCU و ۶ تخت NICU، دارد. ۲۴ تخت زنان و زایمان، ۸ تخت نوزادان، ۲۴ تخت کودکان، ۴۸ تخت بستری داخلی، ۴۸ تخت جراحی، ۱۲ تخت جراحی ویژه و ۱۳ تخت دیالیز از دیگر بخش‌های آن هستند. بخش‌های تصویربرداری شامل رادیولوژی و سی تی اسکن، آزمایشگاه و داروخانه نیز دیگر بخش‌های این بیمارستان هستند و ۲ باند فرود هلی کوپتر برای آن ساخته شده است. مسؤولان تالش اعلام کرده‌اند ساخت، تکمیل و تجهیز این بیمارستان ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

البته این افتتاح موجب انتقادهای گسترده‌ای در سطح منطقه شده و هنوز تعداد دقیق تخت‌های بهره‌برداری شده مشخص نیست. تصاویری از این ساختمان منتشر شده که نشان می‌دهد ساختمان جدید این بیمارستان نیمه کاره است و هنوز تکمیل نشده است. اتاق‌هایی در طبقات بالایی هنوز کار ساختمانی‌شان تمام نشده و مصالح ساختمانی به دیوار تکیه داده شده و درب اتاق‌های خالی بخش نوزادان قفل شده است.

طبق گفته‌های رییس شبکه بهداشت و درمان تالش بخش سی تی اسکن ساختمان قدیمی هنوز پابرجا است و هنوز سی تی اسکن جدید به بیمارستان تالش نرسیده است و مشکل تحریم مانع خرید و تحویل آن شده است. بیماران پس از پذیرش در بیمارستان برای تصویربرداری باید فاصله ۵ کیلومتری را با آمبولانس تا داخل شهر تالش طی کنند و این برای بیماران سوانح که تنها ۳۰ دقیقه برای نجات آنها فرصت باقی مانده بسیار خطرناک است تا جایی که به قیمت جان این گروه از بیماران تمام می‌شود.

بنابر گفته‌های دکتر«حسین نعمتی» بیماران کرونایی نیز که به تصویربرداری ریه، نیازجدی دارند نیز بسیارعذاب می‌کشند و کاری از دست کسی ساخته نیست. هزینه‌ی سوخت و استهلاک آمبولانس‌های مورد استفاده نیز بارسنگینی را بر دوش این بیمارستان گذاشته و موجب شده تا طی ساعاتی استفاده از آمبولانس برای دیگر بیماران محدود شود.

وی در ادامه مشکل خرید دارو در داخل بیمارستان برای بیماران را از جمله مشکل‌های تامین رضایتمندی ارباب رجوع بیان می‌کند. مشکل از جایی شروع شده است که داروخانه بیمارستان به دلیل مطالباتی که رقم آن به بیش از ۲ میلیارد تومان رسیده دیگر دفترچه‌های بیمه را قبول نمی‌کند و بیماران باید دارو و تجهیزات را با نرخ آزاد خریداری کنند.

بیمارستان تالش بخش قلب ندارد و همین باعث شده تا بیمارستان با این سازه‌ی بزرگ به یک بیمارستان سنترال تبدیل نشود. نیازی  که درغرب استان گیلان و فاصله‌ی ۱۱۰ کیلومتری تالش تا رشت و مراکز درمانی مرکز استان گیلان ، هزینه و مخاطرات بسیاری را برای افراد نیازمند به خدمات درمانی ایجاد ساخت و تکمیل این بخش را توجیه می‌کند.

مشکلات بیمارستان تالش تنها به درون آن محدود نمی‌شود و رمپ ورودی از محور ارتباطی رشت به آستارا برای ورود خودروها مناسب نیست و از ۳ سال گذشته دردست ساخت است و با برخورد به خطوط ارتباطی فیبر نوری مخابراتی با کندی قابل ملاحظه روبرو شده است. بیمارستانی که در خارج از شهر تالش ساخته شده فقط برای دارندگان خودرو مناسب است و شامل خدمات خطوط تاکسیرانی داخل شهری نمی‌شود. عدم پوشش آنتن اپراتورهای تلفن همراه هم به درد دیگر بیمار و همراهانش تبدیل شده و تماس با تاکسی‌های تلفنی داخل شهر و درخواست ارسال خودرو ممکن نیست و کسی نمی‌داند چه باید کرد.

فرآیند ساخت این بیمارستان نیز چندان خالی از اشکال نبوده است. بررسی سابقه ساخت این بیمارستان نشان می‌دهد که مجوز ساخت آن در سال ۱۳۸۵ گرفته شده بود و فرصتی چند ساله برای جانمایی زمین در یکی از نقاط شهر از دست می‌رفت و نیازهای درمانی مردم تالش را دچار نگرانی می‌کرد.

بالاخره نقطه‌ای در روستای طولارود و جنوب شهر تالش و کنار محور ارتباطی رشت به آستارا به این مرکز درمانی اختصاص داده شد. فرآیند واگذاری زمین از منابع طبیعی به مجموعه وزارت بهداشت بسیار زمان‌بر بود. بالاخره کلنگ آن در سال ۱۳۸۸  به زمین زده شد اما یک سال بعد در سال ۱۳۸۹ ساخت سازه شروع شد. تکمیل بیمارستان تالش همواره یک پای ثابت محافل انتخاباتی تا سال گذشته بوده است.

شرکت عمرانی ۱۴۲ با کارنامه درخشان ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی طی ۱۰ سال گذشته با این ساختمان دست و پنجه نرم کرده وعدم تخصیص اعتبار دولتی دلیل اصلی کندی ساخت و ساز آن طی تمام این سال‌ها بوده است. مقام‌های دولتی هرسال وعده‌ی افتتاح آن را درهفته‌ی دولت و دهه‌ی فجرمی‌دادند تا اینکه بیماری خانمان براندازهزاره‌ی سوم برخی معادلات را تغییر داد. همه‌گیری ویروس کوویید ۱۹ در سال گذشته، کمبود فضای فیزیکی ساختمان قدیمی و ۵۰ ساله بیمارستان نورانی در داخل شهر تالش کار را به جایی رساند که مقام‌های بهداشتی گیلان تصمیم گرفتند تا بیشتر بخش‌های بیمارستان را با تجهیزات فرسوده‌اش به ساختمان جدید منتقل کنند و با تجهیزات جدید موجود درهم بیامیزند تا بتوانند پذیرای انبوه بیماران کرونایی و سایر بیماران باشند.

 

افق پیش روی خدمات‌رسانی در سال پایانی دولت تدبیر و امید و افتتاح شتابان طرح‌های عمرانی بی گمان حافظه تاریخی مردم را بیدارمی‌کند و نوستالژی ماه‌های پایانی دولت سازندگی هاشمی رفسنجانی را به یاد می‌آورد. دولتی که عصاره آن درهمین دولت نیز به وفور یافت می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.