بیماری قلب و عروق بیشترین عامل مرگ و میر در گیلان

0 453

«قاسم روحانی‌فر» مدیرکل ثبت احوال گیلان گفت: بیشترین علت مرگ و میر در گیلان بیماری قلبی عروقی است. درهر شبانه روز ۴۳ نفر در گیلان می‌میرند و بیشترین مرگ و میر در گروه سنی بیشتر از ۸۰ سال و کمترین آن در گروه سنی ۱تا ۴ سال است.
وی افزود: ۷ هزار و ۳۳۹ نوزاد در۴ ماه منتهی به تیر امسال درگیلان متولد شدند که ۳ هزار و ۷۴۳ این نوزادان پسر و ۳ هزار و ۵۹۶ نفر دختر هستند.
مدیرکل ثبت احوال گیلان با اشاره به اینکه ۵۹ نفر درهر شبانه روز دراستان متولد شده اند  افزود: شهرستان‌های تالش، آستارا و ماسال دارای بالاترین میانگین نرخ تولد استانی هستند.
روحانی فر، از به ثبت ۵ هزارو ۳۱۶ مورد مرگ و میر در گیلان در ۴ ماه منتهی به تیرماه امسال خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۸۷۰ نفر از افراد فوت شده مرد و ۲ هزار و ۴۴۶ نفر زن بودند.
مدیرکل ثبت احوال گیلان با اشاره به ثبت ۶ هزار و ۴۲۰ مورد ازدواج در گیلان در۴ ماه منتهی به تیرامسال، گفت: میانگین سنی ازدواج مردان ۲۹ و زنان ۲۵ سال بوده است. همچنین در۴ ماهه گذشته، ۲هزار و ۳۳۰ مورد طلاق در گیلان ثبت شد.
آمارهای ثبت احوال گیلان از تولد و مرگ میر در حالی ارایه شده که چندی پیش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در آماری از کاهش میزان موالید و ازدواج در استان خبر داده و از این حیث گیلان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است. در حالی که میزان عمومی نرخ ولادت در کشور به ازای هر هزار نفر ۱۹ نفر است. این آمار در گیلان ۱۱ نفر درهزار نفر اعلام شده است. یعنی روند تولد در۱۰ سال گذشته در استان رو به کاهش بوده و بعد خانوار در گیلان با سه نفر، کمترین جمعیت خانواده درکشور شناخته شده است. اکنون به عقیده کارشناسان میل به تک فرزندی و رشد روزافزون جمعیت سالمندی دراستان گیلان به یکی از مباحث جدی و قابل تامل درمباحث کلان جمعیتی و جامعه شناسی ایران تبدیل شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.