عقب ماندگی بندرانزلی از بنادر کشور

0 574

نبود زیر ساخت مناسب برای عملیات تخلیه و بارگیری غلات علت عقب ماندگی بندرانزلی از سایر بنادر کشورشده است.
«حمیدرضا آبایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: در کشور ما هنوز فرهنگ غله‌داری و استفاده از سیستم‌های کانتینری وجود ندارد و استفاده از کالاهای فله‌ای و فرهنگ غله‌داری باید در دستور کار سازمان‌های دخیل در واردات قرار گیرد.
وی ادامه داد: حمل و نقل دریایی در توسعه پایدار اقتصاد کشور موثر است. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد کالاها از طریق حمل و نقل دریایی انجام می‌شوند و بندرانزلی در زمینه ترانزیت کالا در کریدور شمال و جنوب سابقه طولانی و نقش اساسی دارد. وضعیت این بندر در توسعه تجارت در کشور بسیار تاثیرگذار است.
آبایی یکی از دلایل عقب بودن بندرانزلی از بنادراستان‌های همجوار را شرایط جوی این منطقه وعدم بروزرسانی امکانات دانست و افزود: بندرانزلی نیازمند آماده کردن زیرساخت‌های لازم وتغییر امکانات با توجه به ماهیت کالاها است.
بندر انزلی یکی از بنادر فعال در بین کشورهای حاشیه دریای خزر است که به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیتی کریدور شمال- جنوب از اهمیت بالایی برخوردار است. این بندر مشمول قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری- صنعتی بوده و شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم کرده است.
بندر انزلی حدود ۱۵۰ هکتار اراضی دارد که اگر با قوانین منطقه آزاد اداره شود می‌تواند در جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی موفق عمل کند. مساحت محوطه های این بندر در حدود یک میلیون متر مربع است و ظرفیت اسمی تخلیه بار و کالا در آن  ۱۱ میلیون تن  است. پیشتر نیز مدیر کل بنادراستان از افزایش ظرفیت سیلوهای این بندر به ۶۶ هزار تن خبر داده بود و گفته بود: بهره‌مندی از سیستم ترافیکی دریایی، بندر انزلی را از سایر بنادر همسایه در حوزه دریای خزر متمایز کرده است اما با ورود خط ریلی به داخل محوطه های بندری و اتصال به شبکه بزرگراهی کشور و راه آهن ، بندر انزلی می تواند نقش مهمی در صنعت حمل ونقل دریایی کشور ایفا کند.
آبایی با تاکید بر ورود سرمایه‌گذاران از کشورهای حاشیه دریای خزر تصریح کرد: ورود سرمایه‌گذاران از کشورهای حاشیه دریای خزر در بندر انزلی از اهمیت بالایی برخوردار است و قرار است یکی از بحث‌های اصلی در نشست سه جانبه بین ایران، آذربایجان و روسیه اعلام آمادگی بندر انزلی برای ورود سرمایه گذاران کشورهای حاشیه دریای خزر باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.