تبدیل غار ۲۳۰هزار ساله به رستوران!

اقدام عجیب اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی گیلان

0 315

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از تبدیل غار«دربند رشی» به رستوران و موزه در راستای ساماندهی و سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد.

«غار باستانی دربند رشی» از توابع بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار در اطراف سایت سیاهرود رودبار که به استناد به کاوش های باستان شناسی، قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در ایران با بیش از ۲۳۰ هزار سال قدمت بوده و با شماره (۱۳۲۱۸) به ثبت ملی رسیده است.
اکنون مدیر کل گردشگری و میراث فرهنگی استان از بهره برداری این غار در قالب موزه، رستوران و بازارچه صنایع دستی توسط بخش خصوصی خبر داده است. اقدامی بحث برانگیز که می تواند واکنشهای فعالان محیط زیست و اجتماعی استان را به دنبال داشته باشد.

«ولی جهانی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اعلام این خبر به ایرنا گفت: با توجه به اینکه سابقه تبدیل غار به رستوران در دنیا و از جمله کشورهای اروپایی وجود دارد، با تهیه و ارائه طرح توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و نظر به اینکه ساماندهی غارهای استان و بهره برداری بهینه یکی از اولویت های اداره کل و از مطالبات اصلی مردم و مسئولان استان است، پس از صدور مجوزهای لازم و سیر مراحل اداری با تبدیل غار دربند رشی به رستوران، موزه و ایجاد بازارچه صنایع دستی در جنب آن در نظر است برای اولین بار (متناسب و کاملا مطابق با زیست بوم منطقه) یکی از مراکز گردشگری بی بدیل در سطح استان و کشور شکل گیرد.

وی اظهار کرد: حفاظت از محیط زیست، غار و مناطق پیرامون آن را همراه با مزیت بکارگیری جاذبه های تلفیقی تاریخی و طبیعی و معرفی آن به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه پایدار، ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم از جمله نکات حائز اهمیت طرح است که اجرای آن می تواند بر رشد و شکوفایی استان و بخصوص شهرستان رودبار سهمی بسزا ایفاکند.
جهانی افزود: ایجاد مسیر دسترسی مناسب و ایمن برای گردشگران، تهیه پارکینگ اختصاصی، نصب تابلوهای راهنما، عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات محلی و تامین روشنایی از دیگر مواردی است که برای ساماندهی غار دربند رشی پیش بینی شده است.

لازم به ذکر است؛ در حدود ۱۱۵ غار در گیلان شناسایی شده که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. غارهای دربند رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروفترین این غارها در استان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.