تبرها به جان باغ ملی آستارا افتادند

بعد از مجموعه سعدآباد تهران؛

0 149

چندی پیش قطع بی دلیل و ناگهانی درختان مجموعه سعدآباد تهران خبرساز شد و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت، حال خبر رسیده امروز تعدادی از درختان قدیمی و کهن سال باغ ملی آستارا نیز توسط شهرداری این شهر قطع شده‌اند. به نظر می‌رسد اینروزها، تیغ تبر قطع درختان قدیمی و کهن سال این بار به جان باغ ملی آستارا افتاده است .

 باغ ملی آستارا در وسعتی حدود نیم هکتار از باغ‌های نفیس و به جامانده از دوران قاجار است که در مقابل اداره گمرک واقع شده و یکی از جاذبه‌های اصلی شهر آستارا است. از جمله بخش‌های این باغ می‌توان به سالن آمفی تئاتر، کتابخانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محل بازی کودکان اشاره کرد.

صبح امروز برخی از فعالین اجتماعی و محیطزیستی شهرستان آستارا از قطع تعدادی از درختان کهن سال و ریشه دار این باغ به مرور خبر دادند.

یک فعال اجتماعی آستارا در این باره به مرور گفت: با غ ملی آستارا در اواخر دوره قاجار در این شهر و در مقابل محوطه گمرک احداث شد و در آن گونه‌های مختلفی از درختان بومی مانند توسکا و نارون با قدمتی بالغ بر چند دهه وجود دارد.

وی اضافه کرد: شیرهای سنگی، المانهای قدیمی و درختان کهن سال باغ ملی برای چند نسل از شهروندان آستارایی خاطره ساز هستند. اقدام فضای سبز شهرداری در قطع درختان، دومین اقدام بعد از پاکسازی شمشادها از این باغ است که در سالهای گذشته انجام شد. متأسفانه برخی تلاش دارند هویت قدیمی و میراثی باغ را به نابودی بکشانند.

در همین رابطه، پیگیری‌های مرور از شهرداری آستارا، از صدور دستور کمیسیون ماده ۷ قطع اشجار شهرداری برای قطع برخی از این درختان حاکی است.

 یک منبع خبری در شهرداری به مرور اظهار کرد: با دستور استانداری گیلان مبنی بر ایمن سازی و قطع درختان پرخطر که احتمال سقوط و شکستن شاخ و برگ آنها وجود دارد، حدود ۴۵ اصله درخت خطرزا شناسایی شدند که بعد از تأیید کمیسیون ماده ۷ قطع اشجار، از امروز به تناوب قطع این درختان آغاز شده است.

 این فرد مطلع تأکید کرد: درختان فوق عمدتا از تنه به بالا خشک و ۳۰ درصد نیز دارای انحراف و خمیدگی بودند و امکان شکستن و سقوط آنها بروی خطوط برق فشار قوی وجود داشت.

وی با بیان اینکه گونه‌هایی از نارون و صنوبر که در معرض خشک شدن و سقوط قرار دارند برای حفاظت از جان شهروندان و احیای مجدد درختان قطع می‌شوند و شهرداری با این اقدام سعی در نجات درختان باقی مانده باغ دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.