تجمع نمایندگان شمالی در اعتراض به انتقال آب خزر

0 385

نمایندگان استان های شمالی بعد از تصویب انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی با تجمع در محل هیات رئیسه مجلس، ضمن سر دادن شعارعلیه دولت، وزیر نیرو و سازمان محیط زیست خواستار استیضاح اردکانیان شدند.
نمایندگان استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی رفتند. مهرداد لاهوتی، کاظم دلخوش، جبار کوچکی نژاد، محمدحسین قربانی ، قاسم احمدی لاشکی، علی نجفی خوشرودی، شاعری و دیگر نمایندگان استانهای ساحلی در حرکتی اعتراضی در جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند.
آنها با در دست داشتن برگه‌هایی با شعارهایی “بلای زاینده رود و دریاچه ارومیه را برای دریای خزر تکرار نکنید”، “انتقال آب دریای خزر= نابودی محیط زیست”، “ملت اجازه نابودی دریای خزر را نخواهد داد”، “آقای رییس جمهوری تصمیم غیر کارشناسی=نابودی دریای خزر”، “نه ملت به انتقال آب دریای خزر “، “استیضاح وزیر نیرو فوری”،  اعتراض خود را به این طرح اعلام کردند.
در حالی که در جلسه هفته گذشته مدیران سازمان محیط زیست با نمایندگان وزارت نیرو و شرکت مجری، ایرادهای بسیار جامعی به مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی “طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر” گرفتند و مدیران و نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست به صراحت خواستار اصلاح مطالعات و بررسی  مجدد طرح بودند، روز گذشته و بطور ناگهانی  سازمان  محیط زیست بعنوان متولی تنوع زیستی و زیست بوم های کشور، با کلیات طرح موافقت کرد.
این در حالی است که بر اساس قوانین صریح از جمله قانون اساسی، قانون حفاظت وبهسازی محیط زیست و بسیاری از دیگر قوانینی که دراین حوزه وجود دارد تمام پروژه‌های بزرگ باید برای گرفتن موافقت اصولی، مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی را به طور تمام و کمال انجام داده و آنگاه پس از بررسی این مطالعات سازمان حفاظت محیط زیست نظر نهایی خود را با پروژه فوق اعلام کند.
به گفته کارشناسان طرح انتقال آب خزر به سمنان تبعات محیط‌زیستی و اجتماعی بسیار دارد. تا کنون نیز کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی به دلیل تخریب جنگل‌های هیرکانی و رانش و لرزش زمین، با انتقال آب خزر بدون ارزیابی مخالفت کرده بود.
تجمع امروز نمایندگان استانهای شمالی اولین واکنش رسمی به این طرح در خانه مجلس بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.