تعرفه جدید گاز خانگی در گیلان اعلام شد

بر اساس جدول نرخ گاز بر اساس اقلیم بندی شهرهای گیلان؛

0 524

با آغاز فصل سرما نگرانی مردم و مسئولین از قطعی گاز نیز شروع می شود. این درحالیست که ایران دومین کشور دارنده ذخایر گاز و سومین تولیدکننده آن به شمار می‌رود اما سهمی کمتر از ۰.۵ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که این کشور را به بزرگترین پرداخت‌کننده یارانه سوخت در جهان تبدیل کرده است.

مصرف بیش از ۸۰ درصد از کل تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری و مصرف بسیار بالای مشترکان خارج از الگوی بهینه، موجب شد دولت در تصمیمی تغییرات جدیدی در تعرفه گازبهای مشترکان خانگی با رویکرد کاهش دامنه مصرف در پله های ۱۲گانه در ۵اقلیم آب و هوایی به شرکت ملی گاز ایران در نظر بگیرد. طبق این تصمیم از ۱۶آبان امسال تا ۳۱فروردین سال آینده، قبوض گاز با تعرفه های جدید محاسبه می شود.

بر این اساس تعرفه گاز بهای خانگی در پله‌های اول تا سوم بدون تغییر، از پله چهارم تا ششم با ۳۰درصد افزایش نسبت به تعرفه سال گذشته و پله‌های هفتم تا دهم هم با ۵۰درصد افزایش و پله‌های یازدهم تا دوازدهم هم به‌صورت ثابت به ازای هر مترمکعب ۵و ۶هزار تومان محاسبه می‌شود.

درهمین رابطه شرکت گاز گیلان تعرفه جدید گاز خانگی در فصل سرد امسال را برای مناطق مختلف استان منتشر کرد.

طبق این تعرفه برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف گاز نیز جریمه‌هایی در نظر گرفته شده که از ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ به اجرا درآمده است. همچنین ماه های سرد سال از تاریخ ۱۶ آبان ماه لغایت ۳۱ فروردین ماه سال بعد و ماه‌های گرم سال از یکم اردیبهشت ماه لغایت ۱۵ آبان ماه هر سال تعیین شده است.

شهرهای گیلان و اقلیم ها

جیرنده، بره سر در گروه اقلیم یک، اسالم، املش، پره سر، چوبر، حویق، دیلمان، رانکوه، رحیم آباد، شاندرمن، لوشان، لیسار، ماسال و ماکلوان در گروه اقلیم ۲ و آستارا، آستانه اشرفیه و احمدسرگوراب در گروه اقلیم ۳ دسته بندی شده اند.

اقلیم ۲

اطاق ور، انزلی، تالش، توتکابن، تولم شهر، چابکسر، چاف و چمخاله، خشکیبجار، خمام، رستم آباد، رشت، رضوانشهر، رودبار، رودبنه، رودسر، سنگرو سیاهکل در اقلیم ۲ جای می گیرند.

اقلیم ۳

شفت، شلمان، صومعه سرا، ضیابر، طاهر گوراب، فومن، کلاچای، کوچصفهان، کومله، کیاشهر، گوراب زرمیخ، لاهیجان، لشت نشا، لنگرود، لوندویل، منجیل، و واجارگاه اقلیم ۳ دسته بندی شده اند.

لازم به ذکر است نرخ های یاد شده بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی به موجب قوانین است.

بر اساس آمارهای شرکت گاز گیلان کلیه شهرها و ۲ هزار و ۱۱۷ روستای استان از گاز طبیعی برخوردارند. به گفته «جمال نیکویی» مدیرعامل شرکت گاز گیلان، ۹۹.۹ درصد خانوارهای شهری و ۹۶.۸ درصد خانوارهای روستایی استان دارای گاز هستند که از سرانه کشوری بالاتر است. در این میان ۳۴ روستای صعب العبور و کوهستانی هنوز به شبکه گاز رسانی متصل نشده اند.

گیلانیان ۳.۸ درصد از کل مشترکین گاز کشورهستند که این تعداد حدود ۳.۲ درصد از مجموع گاز کشور را مصرف می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.