تعطیلی بیش از دو سوم مراکز واکسیناسیون در گیلان

دعا کنید به ما واکسن برسد!

0 600

گیلان همچنان در وضعیت فوق قرمز کرونایی قرار دارد و تعداد بستری شدگان در مراکز درمانی بالغ بر ۲ هزار نفر و رقم فوتی‌ها به روزانه ۵۰ نفر نزدیک می‌شود اما این آمارها، در افزایش سهمیه واکسن ارسالی از سوی وزارت بهداشت به استان تاثیر مثبتی به همراه نداشته، بطوریکه از تعداد ۶۷ مرکز واکسیناسیون استان، بیش از دو سوم آنها به دلیل عدم اختصاص سهمیه تعطیل شده‌اند. در رشت نیز از ۲۳ مرکز، تنها نیمی از مراکز واکسیناسیون با تعداد محدودی از سهیمه فعال هستند.

همزمانی کمبود واکسن و تعطیلی جایگاه‌های واکسیناسیون با رسیدن نوبت دوز دوم در برخی گروه‌های سنی بخصوص سالمندان و اعلام رده سنی جدید موجی از تجمع شهروندان را در مراکز مختلف به دنبال داشته. این در حالیست که نبود مدیریت و برنامه‌ریزی درست و منطقی در تخصیص سهمیه ارسالی به گیلان، عدم اطلاع رسانی به موقع از سوی مراکز تزریق و ازدحام شهروندان خود می‌تواند عاملی در انتشار ویروس کرونا باشد.

در حالیکه گفته می‌شود انتقال ویروس در تجمعات بسیار سریع اتفاق می‌افتد و حتی واکسن زده‌ها نیز از ابتلا به کرونا مصون نیستند اما تعطیلی بیش از ۱۰ روز مراکز اصلی و پرتجمع تزریق واکسن چمران، ملوان و مهدیه که در ماه‌های گذشته از شلوغترین مراکز واکسیناسیون استان بودند، سبب گله‌مندی مردم رشت شده ‌تا جایی‌که در روزهای گذشته برخی از شهروندان ساعتهای زیادی را در انتظار رسیدن واکسن دوز دوم در پشت درب این مراکز سپری کردند. درعین حال تعداد زیادی از گروه‌های سنی جدید که اخیرا در سامانه ثبت نام کردند به دلیل عدم ارسال پیامک با نگرانی روانه مراکز واکسیناسیون می‌شوند و با پارچه نوشته «تا اطلاع ثانوی تعطیلی می‌باشد» مواجه می‌شوند.

از میان ۶۷ مرکز واکسیناسیون در گیلان، ۲۳ مرکز در رشت واقع شده، ضمن اینکه تعدادی از مساجد و تالارها نیز برای واکسیناسیون در نظر گرفته شده‌اند. پیشتر از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به علت تمرکز جمعیت بالا در مرکز استان و جلوگیری از شلوغی مراکز واکسیناسیون، ۱۴ پایگاه سلامت شهری در رشت و ۹ پایگاه در بخش های شهرستان درنظرگرفته شد. اما تداوم تعطیلی مراکز و نبود واکسن موجب شد تعداد زیادی از شهروندان رشتی برای دریافت دوز اول و حتی دوز دوم روانه شهرهای اطراف شوند.

سه روز به دنبال واکسن دوز دوم

 «مریم ه» که مادر خود را برای دریافت دوز دوم واکسن سینوفارم در مرکز خودرویی چوکام همراهی می‌کرد به مرور گفت: بعد از سه روز جستجو در مراکز مختلف موفق به دریافت نوبت برای تزریق دوز دوم واکسن مادرش شده است.

او می‌گوید: در حالیکه در مرکز ملوان رشت می‌بایست دوز دوم را دریافت می‌کردیم اما امروز از ساعت ۵ و نیم صبح در مرکز خودرویی چوکام رشت در نوبت ماندیم و بعد از ساعتها انتظار واکسن به مادرم تزریق شد.

«نگین مروت» شهروند دیگری نیز اضافه می‌کند: بعد از سه روز متوالی که در مرکز واکسیناسیون خودرویی دانشگاه گیلان به انتظار نوبت بود به آنها اعلام شد واکسن تمام شده و فردا مراجعه کنند. در حالیکه بر طبق پیامک ارسالی باید سه روز پیش دوز دوم خود را دریافت می‌کرد.

به دلیل عدم ارسال سهمیه در روزهای گذشته و وجود سهیمه محدود، فعلا اولویت با دوز دومی هاست. به این خاطر تلاش داریم سهمیه را به تناسب تعداد دریافت کنندگان دوز دوم بین پایگاههای مختلف تقسیم کنیم. تا سه روز آینده نیز در مراکز مختلف فقط به دوز دومی ها واکسن تزریق می‌شود.

این شهروند که در مرکز خودرویی چوکام حضور داشت با ابراز نگرانی از روند کند واکسیناسیون و طولانی شدن زمان دریافت دوز دوم واکسن می‌گوید: به هیچ عنوان برنامه ریزی در تزریق واکسن وجود ندارد. ساعتها در صف منتظر نوبت هستیم اما برخی افراد غیر مرتبط با گروه سنی به راحتی می‌آیند واکسن می‌زنند بدون اینکه به انتظار بایستند.

تزریق دوز اول واکسن به ۳۱ درصد جمعیت گیلان

  بر طبق آمارهای ارایه شده از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در گیلان تزریق شده است. بنابراین آمار تاکنون ۸۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال و ۳۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان، موفق به دریافت یک دوز واکسن کرونا شده‌اند. «آبتین حیدرزاده» با اشاره به افزایش مراکز واکسیناسیون در گیلان افزود: تاکنون بیش از ۶۱۵ هزار نفر مرحله اول واکسن کرونا را دریافت کردند و در حال حاضر اولویت واکسیناسیون فقط با افرادی است که باید دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

اولویت با دوز دومی‌ها

 در همین رابطه «حسن رخ شاد» مدیرگروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مرور از نبود و کمبود سهمیه ارسالی واکسن به استان خبر داده و می‌گوید: به دلیل عدم ارسال سهمیه در روزهای گذشته و وجود سهیمه محدود، فعلا اولویت با دوز دومی هاست. به این خاطر تلاش داریم سهمیه را به تناسب تعداد دریافت کنندگان دوز دوم بین پایگاه‌های مختلف تقسیم کنیم. تا سه روز آینده نیز در مراکز مختلف فقط به دوز دومی‌ها واکسن تزریق می‌شود.

دعا کنید واکسن برسد

 مدیر گروه پیشگری از بیماریهای استان اضافه می‌کند: طی سه روز گذشته ۵۵ هزار دوز سهمیه به گیلان ارسال شد که بین شهرستانهای مختلف تقسیم شد. در حال حاضر برای فردا در گیلان چه برای واکسن برای دوز اول و چه دوز دوم وجود ندارد. دعا کنید فردا به ما واکسن بدهند.

وی با تأکید به اینکه در مقطعی قرار داریم که بر اساس پروتکلها اولویت با دوز دومی هاست اظهار می‎کند: با توجه به تعداد مراکز واکسیناسیون دراستان، قادرهستیم روزانه ۵۰ هزار دوز واکسن تزریق کنیم اما اصلا واکسن موجود نیست. در حال حاضر از برنامه زمان بندی عقب هستیم و روزانه به طور متوسط ۷۵۰۰ تا ۸ هزار نفر در استان واکسن دریافت می‌کنند.

چون واکسن کم است تعطیل کردیم

  وی در خصوص تعطیلی برخی مراکز می‌گوید: تجمع در مراکز اصلی از جمله چمران و ملوان بیشتر توسط دوز اولی‌ها انجام می‌شود. چون از سهمیه ارسالی برای روز بعد اطلاع نداریم به ناچاربرای جلوگیری از تجمع مردم، آنها را تعطیل کردیم. هر آن که سهیمه جدید به تعداد بالا برای استان ارسال شود حتما این مراکز را بازگشایی خواهیم کرد.

رخ شاد همچنین با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و بستری شدگان و نیز فوتی‌های کرونا در استان تأکید می‌کند: سهیمه‌ها توسط وزارت خانه و مرکز مدیریت بیماریها از طریق استانداری و ریاست دانشگاه به استانها تعلق می‌گیرد اما با وجود افزایش آمار مبتلایان هنوز فرمول قانع کننده‌ای برای دریافت سهمیه بیشتر از وزارت خانه وجود ندارد. هر زمان واکسن موجود باشد بین استانها تقسیم می‌شود.

گفتنی است به گفته «فردین مهرابیان» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز تعداد بستری شدگان از کرونا دلتا در مراکز درمانی گیلان به ۲۰۳۱ نفر رسید که ۴۲۵ نفر فقط در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند. ازاین تعداد ۲۱۲ نفر در بهش مراقیتهای ویژه بستری و ۲۸۷ بیمار نیز بدحال هستند.

همچنین اسامی مراکز تزریق واکسن در سطح شهرستان رشت که در آنها واکسن سینوفارم، آستارازنکا و برکت دوزدوم تزریق می‌شود به قرار زیر است:

پایگاه خودرویی چوکام، دانشگاه گیلان، اسلام آباد، بانک صادرات، خمام، کوچصفهان، سنگر، خشکیبیجار، لشت نشا، امام زاده هاشم، بیمارستان الزهرا، سراوان، آموزش و پرورش ناحیه یک، ناحیه ۲، پورسینا، مسجد جامع سنگر، مسجد جامع لولمان و شهرداری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.