تماشای «بازیافته‌ها» در انزلی

هنر ضایعات در مجسمه‌های «مجید آقابالازاد»

0 215

«بازیافته‌ها» روایتی تماشایی از مجسمه‌های «مجید آقابالازاد» است که در نخستین آدینه‌ی اسفند، ما را به دیدن و‌اندیشیدن فرا می‌خواند. این نمایشگاه از اهمیت تلاش هنرمندانه‌ی آدمی در راستای بازیافت دورریزها و حفاظت از محیط زیست نشان دارد.

آقابالازاد در ابتدای شرحی که بر نمایش آثارش نوشته، آورده است:«آغاز آن به نظرم فقط یک شوخی بود. شوخی با خودم. تلنگری بود به حس و حال منِ آن روزها. تلنگری بود تا از احساس سرشار از ناامیدی، ناامنی، پوچی و کلافگیِ مزمنی که پیامد پاندمی کرونا بود، به درآیم و آن را پشت سر نهم.»

وی اضافه کرد:« ابتدا با قاشق و چنگال پلاستیکی یک‌بار مصرف، سازه‌های مفهومی ساختم. در ادامه به استفاده از بطری‌های خالی نوشابه و دبه‌‌ی پلاستیکی روی آوردم که از دلِ آنها مجموعه‌ی تندیس‌ها و سردیس‌ها بیرون آمد. و بعد سازه پشت سازه…»

وی همچنین در بخش دیگر این شرح از تولیدات انبوه جوامع صنعتی، حوالی دهه‌ی شصت و هفتاد میلادی و به تبع آن کثرت دورریزها و ازکارافتاده‌های مصرفی یاد کرده که تبدیل به بلای قرن کره خاکی و دغدغه‌ی ساکنان زمین در حوزه‌ی حفظ محیطزیست شد؛ دغدغه‌ای که سبب پا به میدان نهادنِ هنرمندانی در لوای هنرِ«بازیافته‌ها» یا هنر «ضایعات» با عناوین recycled art و junk art در اروپا شد.

این هنرمند یادآور شده که نمایش آثارش معطوف به همین دیدگاه و میل قلبی برپا شده است.

گفتنیست نمایش مجسمه‌های «مجید آقابالازاد» روز جمعه ۴ اسفند ساعت ۱۷ در کافه سیستپ به نشانی بندرانزلی، غازیان، چهارراه امام‌زاده صالح، خیابان شهید عسکری‌نژاد، کوچه فرخ پذیرای حضور علاقمندان است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.