ثبت ملی ۴۵ اثر تاریخی استان در سال گذشته

6 432

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از ثبت ملی ۴۵ اثر تاریخی گیلان در سال ۹۹ خبر داد.

ولی جهانی به مرور گفت: تاکنون ۵۲۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده است که سال گذشته ۱۱۲ پرونده شامل آثار منقول و غیرمنقول و میراث طبیعی به دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار فرهنگی کشور ارسال شده است که از این بین ۴۵ اثر ثبت ملی شده و مابقی نیز در سال ۱۴۰۰ بررسی می‌شوند.

 وی با بیان اینکه تاکنون ۱۲۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ادامه داد: نواقص پرونده دیگر آثار ارسالی نیز در حال تکمیل و ارایه به سازمان میراث فرهنگی کشور است. برای هر کدام از این آثار مستندسازی و پژوهش انجام می‌گیرد و تکمیل پرونده ۴۵ اثر ثبت ملی شده در سال گذشته نیز حاصل کار ِ کارشناسان میراث فرهنگی گیلان بود.

جهانی با بیان اینکه هر کدام از این پروژه‌ها بر اساس اولویت بندی مطالعه و شناسایی می‌شوند، اضافه کرد: سعی کردیم از هر شهرستان گیلان به تناسب اثر معرفی کنیم و قطعا اگر آثار تاریخی ثبت ملی شوند امکان تغییر کاربری آنها به صفر می‌رسد. همچنین اگر محوطه‌ی تاریخی به ثبت برسد کارشناسان می‌توانند با تامین اعتبار، مطالعات و پژوهش بر روی آن انجام دهند.

وی افزود: سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی گیلان اختصاص داده شد.

معاون میراث فرهنگی گیلان در ادامه در خصوص آخرین وضعیت مرمت ساختمان شیلات کیاشهر هم بیان کرد: در این محوطه ۲۵ ساختمان وجود دارد که ۱۳ ساختمان آن ثبت ملی شده است و هم اکنون ۲ بنای آن و مجموعه غذاخوری آن در حال مرمت هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.