جنگ آب بین دو روستای مرز گیلان و قزوین

0 1,034

اختلافات مرزی دو روستای «نوده رودبار» و روستای«لات الموت غربی» قزوین بر سر آب آشامیدنی، به قطع و تخریب لوله های آبرسانی از چشمه های منطقه کشیده شده است.

روز گذشته خبرگذاری ایلنا از تجمع اعتراضی مردم روستای لات مقابل استانداری قزوین به دلیل کمبود آب و قطع لوله های آب شرب توسط اهالی روستای نوده رودبار خبر داده بود.

اختلاف و درگیری برای آب شرب بین دو روستای لات قزوین و نوده‌ی شهرستان رودبار گیلان از یک دهه پیش و همزمان با اصلاح نقشه‌ی محدوده‌ی جغرافیایی گیلان و الحاق روستای لات به استان قزوین شروع شد. در حالیکه مردم روستای لات الموت غربی معتقدند از حق آبه‌ی خود توسط اهالی نوده محروم شده اند، اما «محمود گل صباحی» دهیار روستای نوده به ۸ دی نیوز گفته:«اهالی لات به طورغیرقانونی از این چشمه لوله گذاری می‌کنند و آب را به روستای خودشان می‌برند ولی به ما اجازه لوله گذاری نمی‌دهند در حالی که مجوز برداشت از این چشمه برای گیلان در نظر گرفته شده است.»

در همین رابطه «کیومرث عشقی» رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان رودبار نیز به مرور پاسخ داد: سازمان آب منطقه‌ای استان، مجوز برداشت آب چشمه روستای نوده را برای اهالی این روستا صادر کرده این در حالیست که اهالی روستای لات در مجاورت نوده با مشکل کم آبی مواجه نیستند و خواستار آب بیشتری از روستای نوده برای خود هستند. از این رو بطور مداوم نسبت به تخریب بهسازی آب شرب روستای نوده اقدام می‌کنند.

رییس آبفای رودبار افزود: تاکنون ۴ مرتبه بهسازی و لوله‌های خط انتقال آب شرب روستای نوده توسط اهالی روستای لات تخریب و برش شده است که آبفای رودبار در این خصوص به مراجع قضایی شکایت و حتی محکومیت قضایی برای برخی از اهالی لات نیز صادر شده است، اما متأسفانه مشکلات و درگیری بر سر آب چشمه روستای نوده به درگیری و اختلافات عمیق در سایر موارد کشیده شده که نیازمند حضور شورای تامین و دادستانی دو شهرستان در منطقه است.

 عشقی تأکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای یک خط لوله از چشمه روستای نوده برای تامین آب شرب اهالی روستای لات کشیده است، اما متأسفانه اضافه خواهی مردم لات منجر به بروز این درگیریها شده است.

گفتنی است روستای نوده درجنوبی‌ترین نقطه گیلان و در مرز با استان قزوین واقع شده است. آب آشامیدنی این روستا از چشمه‌ای به نام « دجاردره» تامین می‌شود که حدود ۹ سال است موجب اختلاف اهالی روستای نوده با روستای لات در الموت غربی شده است.

اردیبهشت ماه سال جاری «حبیبی» و«محمود قاسم نژاد» معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های قزوین و گیلان به همراه فرمانداران شهرستان های قزوین و رودبار و اهالی دو روستا از نزدیک درجریان مشکلات آب این دو روستا قرار گرفتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.