سد دیورش رودبار، نیازمند اعتبارات ملی است

0 596

در حالی که آب شرب و زراعی بیشتر مناطق گیلان از سد منجیل در شهرستان رودبار تامین می‌شود اما مردم این شهرستان سهم ناچیزی از بزرگترین منبع آبی استان دارند و از حداقل آب شرب برخوردار نیستند. این در حالیست که روند احداث سد دیورش رودبار که از سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد، همچنان روند کندی را طی می‌کند. به طوریکه شهریور ماه گذشته اعلام شد: سد دیورش تاکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 در حالیکه قرار بود احداث این سد طی مدت ۶ سال به پایان برسد اما درسالهای گذشته، احداث سد دیورش روند کندی را طی کرد و بارها به دلیل بدهی به پیمانکاران متوقف شد.

این در حالیست که به گفته نماینده مردم رودبار، از اعتبارات ۵۰ میلیارد تومانی سفر رییس جمهور برای ساخت پروژه سد دیورش، تاکنون اعتباری به آن اختصاص داده نشده است.

درعین حال امروز«مهرداد گودرزوند چگینی» نماینده مردم رودبار درمجلس شورای اسلامی با اعلام پیشرفت ۷۰ درصدی تکمیل سد دیورش از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل عملیات احداث سد خبر داد. !

چگینی گفت: با تکمیل سد دیورش آب آشامیدنی ۵ شهر و ۲۸ روستای رودبار تامین می‌شود. برای نصب تاسیسات و شبکه انتقال به ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از وزیر نیرو برای اختصاص اعتبار ملی و پیش بینی آن در بودجه ۱۴۰۰ دستور گرفته ایم.

در همین رابطه «قاسم رضایی» معاون سیاسی اجتماعی فرماندار شهرستان رودبار به مرور گفت: اعتبارات استانی پیش بینی شده برای ادامه تکمیل سد دیورش کفاف پیشرفت پروژه را نمی‌دهد و امیدواریم این مبلغ به روند احداث سد سرعت ببخشد.

رضایی افزود: برای تسریع در احداث سد قطعا تخصیص اعتبارات بزرگ ملی می‌تواند تکمیل کننده عملیات احداث آن باشد. حضور نماینده رودبار در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس فرصت خوبی برای اخذ اعتبارات ملی برای این پروژه مهم شهرستان رودبار خواهد بود.

گفتنی است، سد دیورش در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر رشت و در سه کیلومتری شهر توتکابن بر روی رودخانه خرشک واقع شده است. حجم کل مخزن این سد بتنی ۳ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی آن ۱۳ میلیون متر مکعب برآورد شده است. با تکمیل و بهره‌ برداری از این پروژه، آب شرب شهرهای توتکابن، رستم آباد، رودبار، منجیل، لوشان و ۲۸ روستا و آب مورد کشاورزی حدود ۶۷۰ هکتار از اراضی و تأمین نیاز زیست محیطی اراضی پایین دست سد تامین می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.