حضور فیمساز گیلانی در جشنواره داکا

0 514

زهره زمانی فیلمساز گیلانی به عنوان رییس برنامه ریزان هجدهمین دوره جشنواره فیلم داکا بنگلادش انتخاب شد. حضوری که فرصتی مغتنم برای معرفی سینمای ایران در جهان است.
در این دوره از جشنواره فیلم داکا، شش فیلم ایرانی جایزه و دیپلم افتخار دریافت کردند. جایزه بهترین فیلم کودک برای فیلم ” لکنت” به کارگردانی محمد حاجی غلامی ، دیپلم افتخار بخش فیلمسازان زن برای فیلم “پاسیو” ساخته مریم بحرالعلومی ، تندیس بهترین فیلم مستند معناگرا برای فیلم “دلبند” یاسر طالبی، دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی بخش معناگرا برای فیلم “سور بز” سعید زمانیان، بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی آسیا استرالیا شامل تندیس و جایزه نقدی برای فیلم “قصر شیرین” به رضا میرکریمی ، بهترین کارگردانی آسیا استرالیا برای قصر شیرین “رضا میرکریمی ” تعلق گرفت.
در همین زمینه زهره زمانی در مصاحبه با ایرنا با تبریک موفقیت شش فیلم ایرانی در جشنواره داکا اظهار کرد: جشنواره داکا با حضور ۱۰۰ مهمان خارجی از ۱۱ تا ۱۹ ژانویه برگزار شد یکی از موفق ترین دوره های خود را داشت . ۲۲۵ فیلم از ۷۴ کشور نمایش داده شد.
وی افزود: دو روز اول جشنواره، کنفرانس زنان داشتیم؛ زنان فعال در عرصه سینما، ادبیات و هنر از کشورهای مختلف و با فرهنگ های گوناگون از تجربیات خود سخن گفتند. همچنین در برنامه ای با عنوان” غرب شرق را ملاقات می کند “، فیلمسازان غربی با شرقی صحبت و تبادل نظر کردند. نمایش فیلمهای جشنواره با یک فیلم اسپانیایی شروع شد و با فیلم “قصر شیرین” رضا میر کریمی پایان یافت. ایران در مجموع شش جایزه داشت و یک دیپلم افتخار در بخش معناگرا برای “سور بز” به کارگردانی سعید زمانیان و جایزه بزرگ نقدی بهترین فیلم در بخش آسیا و بهترین کارگردانی نیز به رضا میرکریمی تعلق گرفت .
این بانوی فیلمساز، داور و برنامه ریز جشنواره های خارجی که مسئولیت انتخاب ومعرفی فیلمهایی از ایران و کشورهای اطراف ایران برای جشنواره فیلم داکا را به عهده دارد بیان کرد: موفقیت شش فیلم ایرانی در این جشنواره نشان داد، انتخابم در معرفی فیلمهای ایرانی به جشنواره درست بوده و بالاترین تعداد جوایز را سینمای ایران امسال دریافت کرد .

زهره زمانی که اکنون ریاست انجمن سینمای جوانان انزلی را به عهده دارد . از سال ۷۹ فعالیت خود را با فیلمسازی در این انجمن آغاز کرد . وی تاکنون حدود ۱۰ فیلم ساخته (دو فیلم مشترک) که اغلب در بخشهای مختلف جشنواره های داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته اند.
از جمله این فیلمها می توان به پاسور ،نامه ای برای آندره ، مثل شب، پا برهنه آقا و قصه قدیمی اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.