خودپالایی یا نابودی تالاب انزلی در آینده نزدیک؟

ادامه پافشاری سازمان محیط زیست گیلان بر طرح بایوجیمی

0 524

مدیر کل سازمان محیط زیست استان بر اجرای طرح بایوجیمی درتالاب انزلی تاکید کرد و گفت: اجرای طرح بایوجمی در تالاب بین المللی انزلی خطرات زیست محیطی ندارد.

«قربانعلی محمدپور» روز گذشته با دعوت از رسانه های کشوری براجرای طرح بایوجیمی در تالاب انزلی تاکید کرد و گفت: در تالاب انزلی سرعت، حجم و تدوام چندین ساله ورود رسوبات و آلاینده ها باعث شده که توان خودپالایی طبیعی تالاب قادر به حل مشکل نشود و تجمع رسوبات و آلاینده های بیوشیمیایی روز به روز بیشتر شده، به طوری که در حال حاضر در برخی از مناطق تالاب، عمق رسوبات و لجن به بیش از ۵ متر می رسد.
بعد ازاعتراضات صورت گرفته از سوی فعالین و دوستداران محیط زیست به اجرای مخفیانه طرح بایوجمی در تالاب انزلی و توقف پروژه توسط دستگاه قضا همچنان نگرانی‌ها از ادامه اجرای طرح ادامه دارد. اجرای آزمایشی بایوجیمی یا همان خود پالایی تالاب در فاز نخست اجرا با اعتراض امام جمعه انزلی، فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت همراه شد و فعالان محیط زیست خواهان توقف دائمی اجرای این طرح هستند. اما محیط زیست استان همچنان براجرای طرح پافشاری میکند. بایوجیمی علاوه برمشکلات جدی زیست محیطی و سلامت، نزدیک به ۱ میلیارد تومان هزینه دربردارد، یعنی بیش از دو برابر بودجه ای که برای احداث تصفیه خانه انزلی لازم است. خطرات این طرح در تالاب انزلی به حدی است که حتی امام جمعه انزلی نسبت به آن هشدار داده و در صورت پافشاری محیط زیست نام زینفعان پروژه را اطلاع رسانی خواهد کرد.
به گفته یک کارشناس رسمی دادگستری درمهندسی محیط زیست و متخصص در حوزه نانوتکنولوژی درمهندسی محیط زیست ، طرح احیای تالاب انزلی با ماده بایوجمی، نه تنها طرح ایمنی نبوده بلکه تنها روش احیای آن تالاب هم نیست.
«رضا علیزاده» که عضو علمی گروه بیوتکنولوژی محیط زیست دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز است تاکید کرد: مخاطرات این ماده بارها به اثبات رسیده و اجرای آن تالاب انزلی را مسموم می‌کند. به علاوه دی‌اکسید تیتانیوم که در بایوجیمی وجود دارد، پیامدهای بلندمدتی در محیط زیست برجا خواهد گذاشت که با آزمایش‌های کوتاه‌مدت قابل تشخیص نیست. وی این میزان سطحی‌نگری درحوزه تخصصی محیط زیست استان را دردناک بیان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.