درخشش جوان گیلانی در جشنواره‌ی بین‌المللی شاهنامه‌خوانی

0 260

«نیلوفر متجدد» از بندرانزلی رتبه‌ی سوم نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی شاهنامه‌خوانی و نقالی «خردسرای فردوسی گیلان» را به خود اختصاص داد.

نخستین جشنواره‌ی بین‌المللی شاهنامه‌خوانی و نقالی  در گیلان به همت«خردسرای فردوسی گیلان»  و با همکا ری پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان با شرکت ۷۰۰ اثر از  ایران، آلمان، هلند، دهلی و اوکراین برگزار شد.  گفتنی است که   خردسرای فردوسی گیلان دومین پایگاه شاهنامه‌شناسی و شاهنامه پژوهی کشوراست که از سال ۱۳۹۹ در پژوهشکده‌ی گیلانشناسی آغاز بکار کرده و فعالیت‌های شاهنامه‌خوانی  و شاهنامه‌پژوهی  بصورت تخصصی در آن انجام می‌شود.

 متجدد با بیان این که  این مسابقه‌ی شاهنامه‌خوانی و نقالی برای بانوان برگزار و بخش کودک و نوجوان نیز  درآن لحاظ شد، به مرور گفت:  جشنواره از فروردین سال ۱۴۰۱ آغاز بکار کرد و  علاقمندان به ارسال اثر بصورت مجازی در قالب‌های خوانش شاهنامه و نقالی پرداختند .

   برگزیده‌ی سوم دربخش بانوان این جشنواره درباره‌ی گرایشش به شاهنامه‌خوانی اظهار داشت: از کودکی به ادبیات علاقمند بودم و نویسندگی، شعر و کتاب برایم جذاب بود والبته  پدر و مادرم بسیار مشوقم بودند و  تحصیلم در رشته‌ی ادبیات فارسی  در  دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد  نیز به سبب حمایتی بود که  پدر و مادرم در این مسیر  داشتند.

 شاهنامه  تنها یک کتاب نیست بلکه  دایرهالمعارفی است که می‌تواند بر بسیاری ازجنبه‌های شخصیتی، خردورزی، اشاعه‌ی فرهنگ  و مقوله‌ی زبان فارسی تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد:  اولین بار کلاس اول ابتدایی  بودم  که با شاهنامه  به وسیله‌ی کتاب‌های داستانی که مادرم برایم  می‌گرفت،  آشنا شدم.  پیش از آن هم  پدرم  شبها پیش از خواب برایم قصه می‌گفت و گاهی  داستانهای  شاهنامه را تعریف می کرد.  به مرور هر چه بیشتر با شاهنامه آشنا شدم دریافتم که این کتاب چقدر در ایران  مهجور است، در حالی  که  با برداشت از داستانهای آن در کشورهای دیگر آثار هنری  پرمخاطبی خلق می‌شوند.

  متجدد که در پیشینه‌ی  فعالیت‌هایش  ۴ سال تدریسِ ادبیات فارسی در برخی مدارس غیرانتفاعی نیز وجود دارد، گفت: ساعتی که  در کلاس درس به کتابخوانی اختصاص می‌یافت به  خوانش داستان‌های شاهنامه  به زبان ساده می‌پرداختم. چرا که  شاهنامه  تنها یک کتاب نیست بلکه  دایرهالمعارفی است که می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های شخصیتی، خردورزی، اشاعه‌ی فرهنگ و مقوله‌ی زبان فارسی تاثیرگذار باشد. از این رو امیدوارم برای  آشنایی کودکان و شاهنامه کارهای بیشتری انجام شود واز آن برای تولید  آثاری نظیر پویانمایی‌ها  بیشتر استفاده شود.

این جوان اهل انزلی در پایان با بیان این که من نسبت به شاهنامه خود را مدیون می‌دانم، اظهار کرد:  برای ادای  دِینی که بر گردنم است،  می‌کوشم  تا مرحله به مرحله پیش بروم و در این مسیر می دانم که آشنایی کودکان و نوجوانان با شاهنامه از اهمیتی خاص برخوردار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.