دست کم ۹ شهروند گیلانی در معرض احکام سنگین قضایی هستند

0 330

با گذشت بیش از ۴ ماه از آغاز اعتراضات سراسری، اکنون با فرارسیدن نوبت دادگاه معترضان، دست کم ۹ شهروند گیلانی در معرض اجرای احکام طویل‌المدت هستند.

اگرچه در چند ماه گذشته شهروندان زیادی از شهرستان‌های مختلف گیلان بازداشت شده و پس از طی شدن مراحل بازجویی و دادرسی، به قید وثیقه آزاد شده‌اند، اما درحال حاضر تکلیف قضایی حداقل ۹ شهروند اهل گیلان مشخص نیست و آن‌ها با اتهامات سنگینی روبه‌رو هستند.

در بندر کیاشهر، یوسف مرادی روز ۲۶ آذرماه بازداشت شده است و تاکنون خبری از رای دادگاه یا اتهام‌های او منتشر نشده است. چندی پیش مادر یوسف مرادی در یک پیام ویدئویی از بی‌اثر بودن پیگیری‌هایش خبر داد و گفت: هنوز نمی‌دانیم یوسف را چه نهادی بازداشت کرده است و اتهامات او چیست.

در شهرستان رودسر نیز کیوان صفرنیا بازداشت شده است؛ اطلاعات مختصری که درباره این شهروند وجود دارد، اتهام او را «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تحریق اموال عمومی» ذکر کرده‌اند و بنا به آخرین اطلاعات او پس از بازداشت از سوی نهادهای امنیتی، به زندان رودسر منتقل شده است.

در لاهیجان نیز پرونده‌ی مجید شب‌دینی همچنان باز است؛ این شهروند اهل سیاهکل که نامش در جریان اعتراضات شهر لاهیجان و جان باختن یک نیروی امنیتی و یک شهروند به میان آمد، هنوز بلاتکلیف است و به نظر می‌رسد نه مراحل دادرسی و بازجویی به پایان رسیده است و نه حکمی برای او صادر شده است.

در لنگرود نیز ماکان داوری، شهروند ۱۹ ساله با اتهام آنچه «اخلال در نظم عمومی» و «حمل سلاح سرد» عنوان شده است، در معرض حکم زندان است. اگرچه برخی از منابع نزدیک به خانواده او اعلام کرده‌اند او در یک دادگاه آنلاین محکوم شده و در این دادگاه حکم او اعدام اعلام شده است.

امیرسالار مستاجر رحمانی هم که گفته می‌شود اوایل دیماه ۱۴۰۱ در بندرانزلی بازداشت شده است، با اتهام آتش زدن عمدی مسجد در خطر دریافت حکم اعدام است.

آرمان یکتا فلاح آبادی نیز که چندی پیش نامش پس از دو ماه بازداشت به میان آمد، شهروند ۳۰ ساله‌ی گیلانی است که در شرایط سختی قرار دارد؛ آنگونه که فعالان حقوق بشر هشدار داده‌اند، فلاح‌آبادی درحالی با اتهام آتش زدن اموال عمومی در میدان سرگل رشت مواجه است که در روز بازداشت او، در این منطقه تجمعی صورت نگرفته است.

امید بهرامی گور ماسوله و رحمت نوروزی نیز در خشکبیجار از توابع شهرستان رشت با اتهام «محاربه» روبه‌رو شده‌اند. آنچه از پرونده‌ی این دو شهروند منتشر شده است، اتهام آن‌ها را تحریق عمدی عنوان کرده است اما منابع حقوق بشری تاکید می‌کنند که این دو شهروند اتهامات وارده را نپذیرفته‌اند.

قاسم جهانگیر دیگر شهروند بازداشت شده در گیلان هم بر اساس اطلاعات موجود، هم اکنون در زندان لاکان رشت به سر می‌برد و از وضعیت پرونده‌ی او اطلاعی در دست نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.