دلار زدایی در ساختار و محتوای بودجه تاثیری ندارد

0 139

این کاری که دولت با عنوان دلارزدایی در حال انجام آن است و در لایحه‌ی بودجه، قیمت هر بشکه نفت را با ارزِ یورو به جای دلار مطرح می‌کند و همچنین نرخ یورو را ۳۱ هزار تومان در این لایحه آورده است، این فقط یک اصلاح ظاهری و نمادین است و در ساختار، محتوا و اثرگذاری بودجه هیچ تاثیری ندارد. چنین امری در محاسبات بودجه تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ حال چه ما به دلار بنویسیم یا یورو؛ محاسبات بودجه، منابع و هزینه‌های بودجه بر اساس ریال است.

ما نفت و محصولات پتروشیمی را بر اساس ارز خارجی می‌فروشیم و اما در نهایت  تمام مبادلات تجاری ما  به ریال تبدیل می‌شود. تمام محصولاتی که در ایران تولید می‌کنیم و صادر می کنیم و چون با  ارز سایر کشورها  می فروشیم، باید ارز حاصل را  در نظام بانکی تبدیل به ریال کنیم.

نکته‌ی حائز اهمیت آن است که ما در لایحه‌ی بودجه، تمام محاسبات را باید بر مبنای ریال انجام دهیم، بنابراین دلار، یورو و هر ارز دیگری تاثیری در  محتوی یا ساختار بودجه ندارد.

تفاوت اصلی بودجه سال آینده با سنوات گذشته افزایش سهم مالیات در بودجه است به طوری که سهم مالیات دو برابر سهم نفت در بودجه نقش دارد. اگر واقعا در عمل،  در سال آینده  چنین اتفاقی در بودجه بیافتد یک اتفاق  مهم و اثرگذار در سیاست مالی دولت خواهد بود و آثار مثبت بر شاخص‌های مالی خواهد گذاشت البته به شرطی که مبنای افزایش مالیات از افزایش پایه‌های مالیاتی و کاهش معافیت و فرار مالیاتی باشد.

نکته منفی در بودجه سال آینده روند افزایشی استقراض از مردم در غالب فروش اسناد خزانه است. اگر منابع حاصل از فروش اوراق قرضه صرف پرداخت هزینه‌های جاری شود این کسری پنهان بودجه را برای سنوات آینده افزایشی خواهد کرد؛ لذا دولت باید منابع حاصل را صرف اتمام پروژه‌های زیر ساختی  نماید نه هزینه های جاری.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.