دیدار سفیر مجارستان از موزه ونگارد لاهیجان

آثار جنگ جهانی دوم در گیلان

0 234

“زولتان وارگا هاسونیچ” سفیر مجارستان در ایران روز دوشنبه از موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان دیدن کرد.

موزه ونگارد لاهیجان به‌طور تخصصی اسناد، تصاویر، اشیاء و محتوای مربوط به جنگ جهانی دوم را در معرض تماشا قرار داده است.

در این بازدید “کارن امیدی” مدیر موزه جنگ جهانی دوم ونگارد ضمن معرفی بخشهای مختلف این موزه، درباره یکی از رویدادهای مشترک تاریخی میان ایران و مجارستان که در شهر لاهیجان روی داده مطالبی را عنوان کرد که قبلا در مقالات تاریخی کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

وی بیان کرد: “حوالی سال‌های ۱۶۰۲ میلادی یک فرد مجار به نام “اشتیفان کاکاش فون زالان کمنی” به همراه هیئتی از سوی امپراطوری مقدس روم و پادشاهی هابسبورگ به گیلان سفر کرد.

هدف این هیئت رایزنی به‌منظور ایجاد جبهه متحد علیه ترکیه عثمانی بود. وی ابتدا به لهستان و سپس به روسیه عزیمت کرده و سپس از مرز تاتارستان روسیه و دریای کاسپین وارد ایران شد.

بنا به اسناد موجود مسیر ورود این هیئت مجارستانی به ایران از طریق لنگرود بود، اما پیش از دیدار با شاه صفوی، این افراد به جز یک نفر در اثر ابتلا به بیماری در لاهیجان درگذشتند، او خاطرات این سفر را سال ۱۶۰۹ میلادی در کتابی با نام ” ایترپرسیکوم” نوشت. این رویداد همزمان با سلسله صفویه بود که از این جهت یک رخداد تاریخی مهم محسوب می‌شود.”

سفیر مجارستان که همراه یکی از معاونان خود در لاهیجان حضور یافت، در دیدار از موزه جنگ جهانی دوم ونگارد ابراز امیدواری کرد روابط فرهنگی به‌منظور بازشناسی بخشهای مشترک تاریخی میان ایران و مجارستان بیشتر مورد توجه محققان قرار بگیرد.

همچنین در این دیدار چندساعته، نقش استراتژیک ایران در جنگ جهانی دوم و نقش مجارستان در جبهه شرقی اروپا و سپس در دوران جنگ سرد ، از طریق اسناد و تصاویر قدیمی موجود در موزه مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.

در پایان از طرف مجموعه موزه جنگ جهانی دوم ونگارد، هدایایی به سفیر مجارستان اهداء شد و “زولتان وارگا هاسونیچ” ابراز امیدواری کرد که موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان بعنوان یک مکان فرهنگی با توسعه‌ی استانداردهای روز موزه داری، مورد بازدید علاقمندان و گردشگران بیشتری قرار گرفته و معرف فرهنگ ایران و گیلان باشد.

موزه جنگ جهانی دوم ونگارد از زمان گشایش تاکنون میزبان چهره‌ها و شخصیت‌های مختلف داخلی و خارجی بوده و در فهرست اماکن دیدنی لاهیجان قرار گرفته است.

موزه جنگ جهانی دوم ونگارد و اولین و تنها موزه تخصصی و خصوصی جنگ جهانی دوم در ایران است. گردآوری اشیای موجود در  موزه از سال ۱۳۹۴ خورشیدی توسط کارن جمال امیدی آغاز شد. آثار موزه شامل مواردی نظیر یونیفرم، کلاهخود، اسناد و وسایل مربوط به جنگ جهانی دوم  می‌شود. هر اتاق موزه به جبهه‌ای خاص اختصاص دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اتاق متفقین، اتاق متحدین و اتاق ایران اشاره کرد. هر یک از اتاق‌ها با سبک منحصربه‌فرد خود در همراهی با وسایل، اسناد و عکس‌ها، تاریخچه‌ای از رویدادهای جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند.

موزه جنگ جهانی دوم ونگارد از کشورگشایی‌های آلمان نازی از سال ۱۹۳۹ میلادی تا سال ۱۹۴۱ میلادی تا نقطه عطف جنگ جهانی دوم در شرق اروپا (استالینگراد شوروی) و در غرب اروپا (نرماندی فرانسه) حکایت دارد. مهم‌ترین کمپین‌های جنگ جهانی دوم از کشورهای مختلف را نیز می‌توان در موزه مشاهده کرد. همچنین روایت‌های جبهه‌های غرب تا شرق اروپا، جبهه شمال آفریقا، جبهه جنوب ایتالیا، جبهه مدیترانه و حتی جبهه خاورمیانه و ایران در این موزه بازگو می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.