رتبه‌ی یازدهم گیلان در اعتبارات متوازن

در نشست بررسی لایحه بودجه 1400 سازمان برنامه و بودجه گیلان عنوان شد:

0 357

نشست خبری سازمان برنامه و بودجه گیلان در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور با حضور جمعی از رسانه‌های خبری استان برگزار شد. در این نشست ابتدا «کیوان محمدی» بیان کرد: لایحه بودجه حاصل ساعت‌ها کار از سوی زبده‌ترین کارشناسان و دانشگاهیان مختلف است که آن را به عنوان پیشنهاد به مجلس ارایه دادند و اکنون در مجلس نیز از سوی کارشناسان خبره بررسی می‌شودقطعا آنان نیز از دانش کافی برای بررسی بودجه برخوردارند. همانطور که رییس جمهور قبلا اعلام کردند این لایحه در چارچوب سیاست‌های اصلاحی ساختار بودجه که در سال ۹۶ در خصوص آن صحبت و از سال ۹۷ خواستار عملیاتی شدن آن بودند انجام گرفت. محورهای لایحه بودجه ۱۴۰۰ اقتصاد مقاومتی(در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری)، سیاست‌های جمعیتی نظام و تأکید بر توسعه صادرات غیر نفتی و عدم اتکا به نفت است. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این لایحه، مقابله‌ی فعال با ویروس کروناست که زندگی کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این تأکید ویژه بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام در این لایحه دیده شده است. نظر دولت این است که بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی ما امور را به خود مردم بسپاریم .

محمدی از جبران کسری بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال ۹۹ خبر داد و بیان کرد: امسال دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته است که ۳۱ هزار میلیارد با صرفه‌جویی تأمین و مابقی از منابع قانونی تأمین می‌شود.

محمدی با ابراز خرسندی از رشد استان گیلان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بیان کرد: در بحث اعتبارات ملی و استانی ویژه، برای استان گیلان اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌شده و این استان دارای رتبه ۶ کشور است.

رشد ۲۰ درصدی بودجه بین سالهای ۹۴ تا ۹۸

در ادامه محمدتقی اقدامی مشاور سازمان، در خصوص عملکرد بودجه گیلان از سال ۹۴ تا سال ۹۸ به ایراد سخن پرداخت.

مهندس اقدامی بیان کرد: اعتبارات در لوایح بودجه شامل دو بخش اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. ما از سال ۹۴ تا ۹۸ شاهد رشد ۲۰ درصدی بودجه‌ی گیلان به طور متوسط بوده‌ایم. این رشد در بعضی سالها به بیش از ۳۰ درصد رسیده در برخی سالهای حداقل ۱۸ درصد بوده است. در بخش اعتبارات عمرانی گیلان از سال ۹۴، بودجه ۷۴۶ میلیارد تومان بوده که به ۱۳۹۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسید که رشد تقریبا دو برابری نشان می‌دهد.

گیلان در سال ۹۴، مجموعا ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده که این رقم در انتهای ۹۸ با رشد ۲۰ درصدی به ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان اعتبار رسید. ۳۲ درصد از بودجه برای اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های بوده و۶۸ درصد به پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا کرده است.

رتبه ۱۱ گیلان در اعتبارات متوازن

در ادامه شراره کاووسی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت وبرنامه ریزی گیلان ابتدا در نگاهی به بودجه ۹۹ گفت: در مقایسه با بودجه ۹۸ پرداخت آن از محل جدول ۱۰ یک بودجه ۱۳۹۹ رقمی معادل ۹۴۱ میلیارد تومان یعنی چیزی حدود ۵۰ درصد اعتبارات متوازن است. میزان اعتبارات تملک دارایی هم ۲۳۵ میلیارد تومان است که این رقم حدود ۴۴ درصد رشد اعتباری دارد. از محل اعتبارات نفت و گاز نیز ۳ درصد معادل ۲۸ میلیارد تومان و از محل ارزش افزوده ۵۱ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار انجام شده است.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی بودجه ۹۹ علیرغم مشکلات و تحریم‌ها و کویید نوزده این بوده که دولت بودجه و مبالغ تخصیصی را افزایش داده و تخصیص به صورت نقدی است.

به گفته‌ی وی در استان۳۳ طرح ملی داریم که مریوط به دستگاه‌های دولتی است و ۳۰۵ میلیارد تومان آن اختصاص پیدا کرده و ۳۳ طرح استانی ویژه هم وجود دارد که در حال اجراست. تاکنون طرح‌های ویژه استانی ۸۱ درصد اختصاص اعتبار ویژه داشتند. در بودجه ۱۴۰۰ نیز ۴۴ پروژه ملی و ۳۳ پروژه ویژه گیلان پیش بینی شده است.

کاووسی ادامه داد: امسال دولت نگاهی ویژه به اتمام پروژه‌های نیمه تمام دارد ما فقط برای اتمام انها ۱۵۸ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار داشتیم که ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا کرد. همچنین ۵۲ پروژه را احصا کردیم که بعنوان پروژه‌های خاتمه یافته معادل ۲۵ میلیارد تومان برای آنها اختصاص پیدا کرد که شامل آبرسانی روستاها، اتمام پروژه‌های ورزشی و خانه‌های بهداشت و میراث فرهنگی و مراکز امدادی هلال احمر و…. هستند. ۲۹ پروژه نیز از پروژه‌های سال ۹۴ سفر اول دولت به گیلان بوده که ۱۳ پروژه اجرایی شدند.

کاووسی در ادامه در خصوص تصویر کلان منابع و مصارف استان گیلان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم گفت: یک درصد از درآمد کشور به گیلان اختصاص پیدا می‌کند. در بین ۳۱ استان کشور به لحاظ درآمدی نیز رتبه ۱۶را خواهیم داشت. میزان اعتبارات متوازن ما نیز هزار و ۷۸ میلیارد تومان است که در این خصوص نیز رتبه ۱۱ کشوری را داریم.

وی ادامه داد: نسبت هزینه‌های جاری استان (۸۵۳ میلیارد تومان) به درآمدهای استان (۲۲۶۲ میلیارد تومان) ۳۸ درصد است که از متوسط ۱۰ درصد کشور بالاتر است و در بین استان‌های کشور رتبه ۱۵ را دارا خواهیم بود.

نسبت هزینه‌های تملکی (استانی) (۲۷۱ میلیارد تومان) به درآمدهای استان (۲۲۶۲ میلیارد تومان) ۱۲ درصد که از متوسط ۳.۵ درصد کشور بالاتر است و در بین استان‌های کشور رتبه ۱۳ را خواهیم داشت.

به گفته‌ی وی نسبت هزینه‌های جاری و تملکی (۱۱۲۴ میلیارد تومان) به درآمدهای استان (۲۲۶۲ میلیارد تومان) ۷/۴۹ درصد که از متوسط کشور بالاتر برآورد شده و در بین استان‌های کشور رتبه ۱۵ را دارا است.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و وبودجه گیلان با توجه به اینکه ۳۸ درصد درآمدهای ما به هزینه‌های جاری اختصاص می‌یابد رتبه ۱۵ را در بین استان‌ها داریم و این نشان می‌دهد ما از متوسط کشوری سهم بیشتری از درآمدمان را به هزینه‌های جاری اختصاص می‌دهیم.

 وی در انتها بیان کرد: از نظر اعتبارات تملک استانی سهم ما ۱۸ درصد رشد است که از رشد متوسط کشور که ۱۰ درصد هست مناسب‌تر است.

دولت کسری بودجه ندارد !

در ادامه این نشست و پرسش و پاسخ رسانه‌ها، «کیوان محمدی در پاسخ به سوال مرور مبنی بر احتمال کسری بودجه در لایحه ۱۴۰۰ بیان کرد: ما هم اکنون نیز با کسری بودجه مواجه نیستیم. بودجه عمرانی سال ۹۹ علیرغم مشکلاتی که وجود داشت تخصیص‌ها انجام شد و تا الان میزان تحقق بودجه از محل اعتبارات تملک دارایی ۷۵ درصد بوده است. جایگاه گیلان در بین ۳۳ استان کشور از نظر بودجه ۶ و ۷ است و سهم خوبی داشته ایم. با هزار و ۵۳۱ میلیارد تمان اعتبار تملک دارایی نسبت به سال قبل ۶۱ درصد رشد داشته ایم. علیرغم اینکه گفته می‌شد ما در سال ۹۹ با بحران حقوق و مزایا مواجه می‌شویم اینگونه نشد و علیرغم تحریم‌ها این مشکلات به وجود نیامد و اینها ثمره مقاومت مردم است.

وی در پاسخ به کسانی که از دولت به دلیل لحاظ قیمت دلار و یا فروش نفت انتقاد می‌کنند بیان کرد: این موضوع جز تشدید بازار نتیجه‌ای در بر نداشت و کارشناسی شده است. حتی در خصوص فروش نفت که ما از سال ۷۰ تا ۹۰ به طور متوسط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به فروش می‌رساندیم. امسال دولت نفت را بر اساس بشکه‌ای ۴۰ دلار بسته که اگر اعلام کرده بودجه را بر اساس فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بسته شود لابد این توان و ظرفیت را دارد. ۱۶ هزار میلیارد تومان درلایحه بودجه سال آینده برای حذف فقر مطلق در نظر گرفته شده است که از طریق سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

وی در خصوص سوال دیگر مرور درباره میزان اعتبارت اختصاص یافته به شرکت‌های وابسته دولتی بیان کرد: از این رقم در سازمان برنامه استان اطلاعی در دست نیست و در دست دولت است و اگر بخواهید می‌توانیم در فرصتی دیگر رقم آن را به شما اعلام کنیم.

شراره کاووسی در پاسخ به سوال مرور در خصوص میزان رشد اعتبارات استان گیلان نسبت به سال گذشته هم بیان کرد: در لایحه ۱۴۰۰ نسبت به بودجه ۱۳۹۹ با ۶۱ درصد رشد پروژه‌های عمرانی مواجهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.