رسوبات حیات تالاب انزلی را تهدید می‌کنند

تالاب انزلی نیازمند تله های رسوب گیر و آبخیزداری در بالادست است

0 251

رسوب، یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین خطرات تهدیدکننده تالاب انزلی محسوب می‌شود که عدم لایروبی به موقع این مواد از سطح تالاب منجر به تجمیع رسوبات درعرصه عمومی و در نهایت کاهش عمق این پهنه آبی خواهد شد.

ایجاد تله های رسوب گیر در تالاب انزلی از جمله پروژه هایی بود که طی سالهای گذشته در ورودی‌های تالاب و در بستر رودخانه های منتهی به آن اجرا شد. با این حال عدم تخلیه به موقع تله‌های رسوب گیر بعد از چند دهه موجب انباشت گل و لای در پهنه‌های تالابی و ورود رسوب به حوضچه‌های آرامش و کانال دسترسی به بندرانزلی شده است.

 

در همین رابطه روز گذشته مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در جلسه قرارگاه جهادی مدیریت احیای تالاب انزلی با بیان اینکه این تالاب نیازمند تله های رسوب‌گیر است تاکید کرد: به دلیل عدم لایروبی و عدم احداث تله‌های رسوب گیر در بالا دست تالاب انزلی، همه رسوبات وارد حوضچه شده و هزینه های بندری را افزایش داده است.

 

یونسی با بیان اینکه علاوه بر لایروبی توجه به احداث تله های رسوب گیر نیز بسیار مهم است، گفت: یکی از این تله ها باید بین تالاب و حوضچه بندر در زیر پل غازیان واقع شود زیرا محل تلاقی ۳ روگا با تالاب است و این رودخانه ها رسوبات خود را به تالاب می‌ریزند.

 

وی با بیان اینکه برای اجرای این تله رسوب گیر برآورد هزینه و طرح توجیهی آن فراهم شده، تصریح کرد: این محل حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب نیاز به لایروبی دارد و تا عمق ۷ متر می‌تواند لایروبی شود.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه حجم لایروبی داخل حوضچه نسبت به سال قبل ۳ برابر شده، گفت: از مرداد ماه ۱۴۰۲ عملیات اجرایی لایروبی تالاب انزلی پس از برگزاری مناقصه آغاز شد. این پروژه در دو قسمت لایروبی تالاب و داخل حوضچه بندر در حال انجام است. تاکنون نیز این اداره کل ۴۱ درصد فاز اجرایی لایروبی تالاب بین‌المللی انزلی را انجام داده است.

وی افزود:کل مساحت لایروبی داخل تالاب ۵۲۷ هزار متر مکعب بود که تا به امروز ۲۱۶ هزار مترمکعب انجام شده است.

 

 

لازم به ذکر است: به عقیده کارشناسان ایجاد تله های رسوب گیر در بستر رودخانه های منتهی به تالاب به تنهایی کافی نیست و آبخیزداری در بالادست تالاب انزلی باید مورد توجه قرار بگیرد.

در حال حاضر عدم ایجاد تله‌های رسوب‌گیر در مناطق بالا دست، انجام نشدن لایروبی‌ ادواری و موثر در آبراه‌های تالابی و روند کاهشی شدید سطح تراز آب دریای خزر در سال‌های گذشته، تغییرات گسترده‌ای در بستر این تالاب بوجود آورده که بر اثر آن برخی از آبراه‌ها قابل تردد نیستند و هم اکنون مسدود و یا با محدودیت های شدیدی برای تردد ایمن قایق‌های تفریحی مواجه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.