سبزی و آب آلوده، منشا بیماریهای انگلی در گیلان

1 609

از هفته گذشته که تعدادی از شهروندان گیلانی به بیماری انگلی فاسیولا مبتلا شدند که امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص آن هشدار داد. به گفته مسوولان این دانشگاه شهروندان گیلانی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری فاسیولا و دیگر بیمارهای انگلی، فعلا از مصرف خام سبزیجات محلی معطر نظیر چوچاق، خالیواش و نعنا خودداری کنند.

به گزارش مرور، موج بیماری فاسیولا که تقریبا در هر جایی از گیلان امکان ابتلای آن وجود دارد به دلیل استفاده از سبریجات خام است. اما معضل گیلان فقط این نبود و بیماری انگلی در هفته اخیر تعدادی از کودکان و بزرگسالان آستارایی را بستری کرد. این بیماری هم نام آن گاستروانتریت است که منشاء آن توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان بررسی شد.

در همین رابطه «آبتین حیدرزاده » سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص بیماری فاسیولا از افزایش شمار مبتلایان به آن خبر داد و گفت: شمار مبتلایان فاسیولا در گیلان به ۳۶ تن رسید. لذا  افرادی که به تشخیص پزشک خود نیاز به انجام آزمایش دارند برای انجام تست ها به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

حیدرزاده بر لزوم جدی گرفتن پیشگیری از ابتلا به بیماری فاسیولیازیس تأکید کرد و‌ افزود: افرادی که مشکلات درد مبهم شکمی طولانی‌مدت به همراه هایپر ائوزینوفیلی و سابقه مصرف سبزی‌های محلی به‌صورت خام دارند بهتر است به مراکز جامع خدمات سلامت نزدیک محل زندگی‌شان جهت بررسی مراجعه کنند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه در خصوص بیماری دیگری که در آستارا شایع شده است، به مرور بیان کرد: نام این ویروس انگلی گاستروانتریت با علائم التهاب دستگاه گوارشی و اسهال و استفراغ شدید است که جز کودکان در بزرگسالان نیز دیده شده اما در بزرگسالان به صورت خفیف و در کودکان منجر به بستری شدن آنها شده است.  برای مقابله با شیوع گاستروانتریت کلر آب شرب باید افزایش یابد .

اما همین موضوع باعث شد نگاهها متوجه موضوع آلودگی آب آستارا و میزان کلر آن شود که مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری آستارا در این رابطه گفت: آب آستارا پس از طی مراحل ضدعفونی و با لحاظ استانداردهای بهداشتی به شبکه توزیع وارد می‌شود و شایعه آلودگی آن صحت ندارد.

به گفته ی ” علیرضا ملکی نژاد” تمام آزمایش های میکروبی برای احراز سلامت آب انجام می گیرد و بیماری گوارشی برخی کودکان، ارتباطی به آب شرب ندارد و گمانه زنی در این زمینه نادرست است.

این اظهار نظر در حالی بیان می شود که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با رد اظهار نظر آب و فاضلاب آستارا، به مرور تاکید کرد: طبق بررسی و آزمایشات به عمل آمده، یکی از مهمترین دلایل تشدید این بیماری در آستارا آب آلوده بوده است که در همین زمینه بازدیدهایی از وضعیت آب شرب و میزان ورود فاضلاب و میزان کلرزنی آن داشتیم و کلر موجود در آب پایین تر از حد استاندارد بود و این نتیجه حاصل آزمایشاتی بود که بر روی آب انجام شد.

دکتر میری در پاسخ به سوالی مبنی بر رد آلودگی آب از سوی مدیران آب و فاضلاب آستارا بیان کرد: در بررسی های پزشکی این موضوع یعنی پایین بودن حجم کلر آب محرز بوده و مسوولان آب و فاضلاب با حضور در جلسه مشترک تعهد به رفع مشکل را داده اند. هم از نظر کیفیت آب شرب هم بحث میزان کلر و نوع کلری که برای آب استفاده می کنند. همچنین آهک پاشی در نقاط آلوده مد نظر است.

وی در مورد آخرین وضعیت بیماران بستری در آستارا هم گفت: برخی ترخیص شده و برخی بستری می شوند اما وضعیت چندان حاد نیست و تحت کنترل است . بیشتر این معضل در کودکان که از نظر ایمنی بدن ضعیف تر هستند دیده می شود که نیاز به درمان و کنترل در بیمارستان دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.