۱۲ واحد آلاینده تالاب عینک رشت اخطار دریافت کردند

1 299

اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از صدور اخطار به ۱۲ واحد آلاینده تالاب شهری عینک در رشت خبر داد.

تالاب عینک یکی از بزرگترین تالابهای شهری کشور است که سالهاست به محلی برای تخلیه فاضلاب و پسماند درمجموعه شهری رشت تبدیل شده است. گسترش سنبل آبی و ورود فاضلاب از طریق شبکه های قدیمی و سنتی جمع آوری فاضلاب شهری و ورود سموم کشاورزی و پساب های کارگاههای صنعتی از مناطق مجاور به این تالاب، حیات آن را در معرض تهدید قرار داده است. این در حالیست که تالاب عینک رشت علاوه بر ظرفیتهای گردشگری از لحاظ اکولوژی، آبزی پروری و زیستگاه پرندگان مهاجر نیز دارای اهمیت زیادی است.

اما دعوا و اختلافات دستگاههای آب منطقه ای و شهرداری رشت بر سرمالکیت این تالاب طی سالهای اخیر موجب بلاتکلیفی و رها شدن تالاب و جلوگیری از برنامه ریزی های دستگاههای مختلف در آن شد.

در همین رابطه «محمد تقی تقی زاده» رئیس اداره حفاظت محیط زیست رشت اظهار کرد: در راستای حفاظت و احیای تالاب شهری عینک، پیگیری مصوبات و تعیین تکلیف وضعیت تالاب عینک برای بررسی تصرفات و شناسایی واحدهای آلاینده، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت با احصای مشخصات این واحدها و انجام پایش های میدانی، ۱۲ واحد آلاینده شناسایی شد و برای این واحدها اخطاریه زیست محیطی صادر شد.

وی افزود: صدور اخطاریه به واحدهای مذکوردر راستای حفاظت و احیای تالاب عینک انجام شده و در صورت بی توجهی به مفاد اخطار ظرف مدت ۲۰ روز افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی می شوند. با توجه به قانون حفاظت واحیای تالاب‌ها و همچنین ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تهدید علیه بهداشت عمومی در صورت عمل نکردن به مفاد اخطاریه ظرف مدت ۲۰ روز به مراجع قضایی معرفی می شوند.

لازم به ذکر است؛ ماه گذشته نیز در پی اخطار و شکایت محیط زیست گیلان از واحدهای صنعتی آلاینده شهر صنعتی رشت، ۱۸ واحد آلاینده توسط دادگاه مقصر و به پرداخت جرایم نقدی محکوم و ملزم به احداث تصفیه خانه شدند.

گفتنی است: تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان است که بطورطبیعی ایجاد و از چشمه های زیر زمینی تغذیه می‌کند. این تالاب با محیطی حدود ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی، خشکی ۱۶۳ هکتار در عکس‌های هوایی شبیه عینک است که به این نام خوانده می‌شود.

1 نظر
  1. امیر می گوید

    ما یکی از اهالی اونجایی همین محیط زیست باعث عقب افتادگی اینجا شده و نمیزاره شهرداری به اونجا رونق بده مملکت معلوم نیست چند تا صاحب داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.