شورای شهر: پروژه‌ی شاخصی برای افتتاح نداریم

تحقق 42 درصدی بودجه‌ی شهرداری انزلی

0 251

جای پروژه‌های شاخص شهری همچنان در شهر ساحلی انزلی خالی‌ست. زدودن غبار از چهره‌ی این شهر گردشگرپذیر و سرمایه‌گذاری در راستای  بهره‌مند شدن از ظرفیت‌های کم‌نظیرش، ضرورتی  است که بارها و بارها از سوی نخبگان، کنشگران و مسوولان مورد تاکید قرار گرفته، اما متاسفانه تاکنون تحقق نیافته است. بودجه‌ی امسال شهر ساحلی انزلی ۳۷۰ میلیارد تومان است و پشتِ سرنهادن ماه هشتم سال، زمان مناسبی‌ست تا به اوضاع و احوال تحقق آن  بپردازیم. نگاهی کوتاه به اسفند ماه سال پیش حاکی از این است که  بودجه‌ی شهرداری انزلی و سازمان‌های وابسته به آن برای سال ۱۴۰۱  به مبلغ  ۴۵۶ میلیارد و ۳۰۴ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۴۰۰ تومان  از سوی شهرداری  به  شورای اسلامی شهر پیشنهاد شد. در این پیشنهاد ۶۰ درصد بودجه برای هزینه‌های جاری و ۴۰ درصد نیز برای طرح‌های عمرانی  پیش‌بینی شده بود. در ادامه‌ی کار، بودجه پیشنهادی مورد  بحث و تبادل نظر توسط اعضای شورا قرار گرفت و سرانجام ۲۷ اسفند، کلیات آن پس از اصلاحات انجام شده در شورا به رای گذاشته شد  و  به اتفاق آرا  با مبلغ ۳۷۰ میلیارد تومان که به صورت تلفیقی و شامل سازمان‌های وابسته نیز بود، به تصویب رسید.

 «شعبان جعفری»  افزود: بودجه‌ی شهرداری پیش از آغاز هر سال بر اساس تعاریفی که وجود دارد، تدوین می‌شود اما از یاد نباید برد که  در زمان اجرا، پرداختن به هزینه‌های جاری موضوعی اجباری است و  پروژه‌های عمرانی به تناسب درصد  بودجه‌ای که محقق می شود باید انجام بگیرد.

 و اما واقعیت این است که این بودجه امسال هم با انتقاداتی نظیر وجود تردید در تحقق آن، بالا بودنِ هزینه‌های جاری شهرداری انزلی، عریض و طویل بودن ساختار اداری شهرداری انزلی، در پرده‌ی ابهام بودن  انجام  پروژه‌های عمرانی لحاظ شده و همچنین  احتساب درآمد حاصل از جرائم ساختمانی با توجه به ویژگی‌های خاصِ محیط زیستی، جمعیتی، بافتی و میراثی این شهر بوده  که البته هر ساله متوجه  بودجه‌ی مصوب شهرداری انزلی است. ایراداتی که اعضای شورای شهر انزلی نیز به آن واقف هستند اما متاسفانه هنوزهیچ اقدام موثری برای رفع آنها انجام نشده است.

«حسن احمدی‌فرد» عضو شورای شهر انزلی ۲۸ اردیبهشت ماه امسال در سی و ششمین جلسه عادی و علنی شورای اسلامی شهر بندرانزلی اظهار کرد: به خواست اعضای شورا قرار بود بودجه‌ی جاری اصلاح و کم شود و به بودجه‌ی عمرانی افزوده شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. با توجه به رقم صد و نود میلیاردی ردیف جاری عملا در سال ۱۴۰۱ پروژه‌ی شاخصی برای افتتاح نخواهیم داشت.  

 «حسن احمدی‌فرد» عضو شورای شهر انزلی ۲۸ اردیبهشت ماه امسال در سی و ششمین جلسه عادی و علنی شورای اسلامی شهر بندرانزلی اظهار کرد: به خواست اعضای شورا قرار بود بودجه‌ی جاری اصلاح و کم شود و به بودجه‌ی عمرانی افزوده شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. چطور می‌شود شهرداری لاهیجان به عنوان یک شهر هم‌تراز ما از لحاظ جمعیت و تعداد پرسنل بودجه‌ی جاری را ۱۱۵ میلیارد می‌بندد اما بودجه‌ی جاری شهرداری انزلی با همین تعداد پرسنل ۱۹۰ میلیارد تومان است. این قابل توجیه نیست که افزایش حقوق‌ها موجب افزایش ردیف جاری در شهرداری انزلی شده، چون این افزایش دستمزدها در کل کشور بوده و تنها مختص شهر انزلی نیست.

۴۲ درصد از بودجه‌ی ۳۷۰ میلیاردتومانی شهرداری انزلی تا  آبان ماه تحقق یافته است.

وی  افزود: بودجه‌ی محقق شده شهرداری در سال ۱۴۰۰ رقم صد و شصت و نه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده که با توجه به درآمد مشخص و محدود شهرداری اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم در سال ۱۴۰۱ دویست میلیارد از بودجه شهرداری محقق خواهد شد و با توجه به رقم صد و نود میلیاردی ردیف جاری عملا در سال ۱۴۰۱ پروژه‌ی شاخصی برای افتتاح نخواهیم داشت.

 وضعیت تحقق بودجه‌ی شهرداری  

 رییس شورای اسلامی شهر انزلی در گفت وگو با مرور اعلام کرد: ۴۲ درصد از بودجه‌ی ۳۷۰ میلیاردتومانی شهرداری انزلی تا  آبان ماه تحقق یافته است.

 «شعبان جعفری»  افزود: بودجه‌ی شهرداری پیش از آغاز هر سال بر اساس تعاریفی که وجود دارد، تدوین می‌شود اما از یاد نباید برد که  در زمان اجرا، پرداختن به هزینه‌های جاری موضوعی اجباری است و  پروژه‌های عمرانی به تناسب درصد  بودجه‌ای که محقق می شود باید انجام بگیرد. در واقع هر ماه هزینه‌هایی نظیر  حقوق و بیمه‌ی پرسنل پرداخت می‌شود و  درصدی از بودجه‌ی تحقق یافته  هم  به  امورعمرانی شهر اختصاص داده می‌شود.

رییس شورای شهر انزلی در این باره  اظهار کرد: می‌دانیم که  شهرداری موظف است در قبال دریافت عوارض، ارائه‌ی خدمات مناسب داشته باشد، اما متاسفانه  در سال‌های اخیر خدماتی که ملموس باشد، نداشته‌ایم، ولی حرکت به سمت جلو در این مسیر وجود دارد.

وی  در ادامه‌ی اظهاراتش از افزایش میزان عوارض ساختمانی  و ماده‌ی ۱۰۰ در سال ۱۴۰۱ و   همچنین  افزایش منابع درآمدی ارزش افزوده از محل فروش نفت که از سوی دولت به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد، یاد کرد و گفت: در سال گذشته کلِ درآمد حاصل از ارزش افزوده‌ی ما به ۳۰ میلیارد تومان  نمی‌رسید اما  امسال تاکنون بالای ۳۰ میلیارد دریافت  داشته‌ایم.

 امور عمرانی بی سرانجام

  ساماندهی محوطه‌ی انتهای بلوار ساحلی انزلی، ساماندهی پارک جنگلی ۱۷ هکتاری و اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در املاک شهرداری از جمله  مهم‌ترین برنامه‌های عمرانی در نظر گرفته شده از سوی شهرداری انزلی برای سال ۱۴۰۱ بود، اما تا کنون  اقدامی در این راستا شکل نگرفته است. بعنوان مثال یکی از انتظارات بسیار ساده‌ی مردم انزلی، نگهداری مناسب از بلوار تاریخی و معروف شهر گردشگرپذیر انزلی است،  اما متاسفانه این انتظار تاکنون برآورده نشده و  آنچه در طی سالهای متمادی  شاهدش بوده‌ایم، سخن گفتن از طرح‌های مختلف نظیر ساماندهی و انتقال دکه‌ها به انتهای بلوار بوده که تا کنون به ثمر نرسیده است.

   رییس شورای شهر انزلی در این باره  اظهار کرد: می‌دانیم که  شهرداری موظف است در قبال دریافت عوارض، ارائه‌ی خدمات مناسب داشته باشد، اما متاسفانه  در سال‌های اخیر خدماتی که ملموس باشد، نداشته‌ایم، ولی حرکت به سمت جلو در این مسیر وجود دارد.

وی در باره‌ی بلوار نیز تصریح کرد: بنظرم بجای طرح انتقال دکه‌ها به  محوطه‌ی انتهای بلوار، باید تلاش کنیم  تا بلوار را با  همین وضعیت موجود ساماندهی و نگهداری کنیم. در واقع  بجای انتقال  مکانِ دکه‌ها، می‌توان سازه‌هاشان را اصلاح کرد و درعوض زمین انتهای بلوار که از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است به مکانی برای برگزاری جشنواره‌های تابستانه اختصاص داده شود. و البته از یاد نباید برد که  ساماندهی بلوار انزلی نیازمند همکاری بعضی از دستگاه‌ها با شهرداری است و انجام این امر به تنهایی  توسط شهرداری ممکن نیست.  همچنین  در مورد پارک جنگلی باید بگویم شهرداری هنوز بصورت کامل مالکِ این پارک نیست، چنانکه در مورد  بعضی املاک دیگری هم  این مشکل وجود  دارد و پیگیر موضوع هستیم.

بی نتیجه بودن ساماندهی بازارچه

جعفری یادآور شد: ساماندهی بازارچه‌ی  پشت سی ان جی غازیان نیز همچنان پس از  گذشت ۱۴ سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی در توضیح  اقدامات عمرانی صورت گرفته توسط  شهرداری در سال ۱۴۰۱ از آسفالت  برخی معابر به ویژه معابر مشرف به ساحل غازیان، جدول‌گذاری برخی کوچه‌ها و معابر، لوله‌گذاری برای جمع‌آوری آبهای سطحی در بعضی نقاط که با مشکل آبگرفتگی روبرو بودند و همچنین عقب نشینی چند ملک در خیابان نواب  یاد کرد و گفت: بهترین کار عمرانی انجام گرفته در سال ۱۴۰۱، تلاش‌های شورا و شهرداری در راستای رساندن استادیوم انزلی  به استانداردهای لازم بود که  طی ۵۵ روز کار به انجام رسید. لازم به ذکر است، با محاسبه‌ی نیروی انسانی و ابزار بکار رفته‌ی شهرداری در انجام این پروژه، می‌توان گفت، بالای ۵ میلیارد تومان در این پروژه هزینه کردیم.

 رییس شورای شهر انزلی در پایان اظهار کرد: شاید در نگاه اول گفته شود این موضوع در محدوده‌ی شرح وطایف  شهرداری نبوده اما رفاه مردم برای حضور در استادیوم و همچنین اهمیت میزبانی شهرمان در مسابقات لیگ برتر فوتبال، سبب این اقدام شد تا دست کم رضایتمندی مردم را در این عرصه داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.