صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و متناقض را متوقف کنید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت؛

0 135

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی کشور با معضلی به نام صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه، متناقض و متعدد مواجه هستند خواستار توقف این روند شد.

«قاسم رضائیان» با اشاره به معضل صدور بخش نامه های خلق الساعه، خواستار توقف این روند شد و افزود: باید کارگروهی با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط تشکیل شود و به بازبینی این بخش‌نامه‌ها بپردازد. تناقض‌ها را شناسایی کرده، آن‌ها را ساماندهی و به‌روز کند.

وی تاکید کرد: وجود این همه بخش‌نامه و دستورالعمل، سردرگمی عجیبی را هم برای متولیان و هم برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد.برای حل چالش‌های حوزه سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت، فقط باید لازمه‌های رونق تولید و مهار تورم که برای تصمیم‌سازان و دولتمردان مشخص است، مهیا و اجرا شود.

رضاییان با اشاره به نیازی که کشور به سرمایه‌گذاری های جدید دارد، گفت: اگر دولت آنچه برای رونق بخشیدن به تولید و مهار تورم نیاز است را اجرایی کند، مشکلات موجود برطرف می‌شود؛ مهم این است که دولت قصد حل چالش‌ها را داشته باشد، چراکه همه راه‌حل‌ها موجود است.

رئیس اتاق رشت با اشاره به وجود ناهماهنگی سیستم دولتی با برنامه‌های توسعه‌ای کشور تأکید کرد: اینکه برنامه‌های توسعه تدوین می‌شوند؛ اما به مرحله اجرا نمی‌رسند، موضوع عجیبی است. اینکه به دلیل شرایط حاکم، شاهد فرار مغزها هستیم، آزاردهنده است و اینکه در کنار مهاجرت نخبگان کشور، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی هم در حال ترک کردن کشورشان هستند، نگران‌کننده است؛ رفتن این افراد یعنی بیکاری. حال سئوال اینجاست چرا در چنین وضعیتی که تحریم‌ها بر کشور حاکم شده و باید به فکر راه‌های جدید برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد باشیم، موانع متعدد در مسیر این چرخ می‌گذاریم؟

رضائیان از سیاسی شدن اقتصاد انتقاد کرد و افزود: متأسفانه این رویکرد در همه دوره‌ها بوده و فقط محدود به امروز نمی‌شود. این درحالی است که باید از اقتصاد به عنوان ابزاری برای مقابله با تنش‌ها و جریان‌های آسیب‌زای سیاسی استفاده کرد. در این راستا برقراری ارتباط با سایر کشورها بسیار مهم است و باید برای آن فکری کنیم.

لازم به ذکر است؛ پیشتر فعالین اقتصادی گیلان از ادامه چالش های رفع تعهد ارزی ، استفاده از کارتهای بازرگانی اجاره ای، چند نرخی بودن ارز و نبود زیرساختهای لازم به عنوان تهدیدات بازرگانان درحوزه تجارت خارجی استان نام برده بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.