ظرفیت ۴۰۰ میلیون متر معکبی آب بندانها در گیلان

0 364

«ارسلان زارع» استاندار گیلان درهمایش علمی نقش آب‌بندان‌ها در توسعه اقتصادی گیلان گفت: ۸۷۰ آب‌بندان و تالاب در استان گیلان وجود دارد که در صورت لایروبی و احیای، این تعداد آب‌بندان ظرفیت تولید ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اراضی زارعی استان را دارند.

وی با تأکید بر اینکه توجه به ظرفیت‌ آب‌بندان‌ها در راستای توسعه جوامع روستایی ضروری است، گفت: اولویت اصلی در احیای آب‌بندان‌ها باید تأمین آب مورد نیاز اراضی زراعی باشد.

زارع بر استفاده از ظرفیت آب‌بندان‌ها با اجرای طرح‌های چند منظوره شیلاتی، تفریحی و گردشگری تاکید کرد و گفت: اجرای طرح‌های چند منظوره در آب‌بندان ‌ها نقش موثری در ارتقای اقتصاد جوامع روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر داشته باشد.

وی نقش آب‌بندان‌ها را درکاهش خسارت ناشی از سیل مهم دانست و افزود: بهترین زمان برای لایروبی آب‌بندان ‌ها فصل پاییز است. در زمینه احیای آب‌بندان‌ها باید از همه ظرفیت‌ها اعم از مردمی، مسئولان، نماینده مجلس و سرمایه‌گذاری بومی و منطقه‌ای استفاده کنیم که در این میان دهیاران و شوراهای اسلامی روستا نقش مهمی ایفا می کنند.

گیلان دارای ۸۶۰ آب ‌بندان به وسعت۹ هزار هکتار است. آب‌بندان های استان آب حدود ۱۷  درصد معادل ۴۰ هزار هکتار شالیزار را تامین می کند.

گیلان همچنین دارای ۵۵ رشته رودخانه دائمی است. اوایل دی ماه سال گذشته شیوه نامه ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه ها و ساماندهی آب بندان ها از سوی استاندار گیلان ابلاغ شد.

پیشتر«مرتضی میرزایی » مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری شبکه های آبیاری شرکت آب منطقه ای گیلان  گفته بود: لایروبی و بهسازی آب‌بندان ‌ها یکی از راه‌های بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت‌ در کنار تامین آب زراعی است.

وی با اشاره به اینکه برای بهسازی و لایروبی حدود ۷۰۰ هکتار از این آب بندان نیازمند تأمین اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی هستیم، گفت: متاسفانه ۷۰ درصد آب‌بندان های استان گیلان نیازمند لایروبی و بهسازی هستند. این در حالیست که آب بندانها نقش مهمی در مدیریت و کاهش مخاطرات سیلاب ها ایفا می کنند.

میرزایی ادامه داد: هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و لایروبی کل آب‌بندان های استان گیلان پیش بینی شده است.

گفتنی است در حال حاضر ۱۰ هکتار از آب‌بندان‌های گیلان در شهرهای آستارا، رشت، رودبار، آستانه، سیاهکل علاوه بر تامین آب زراعی در حوزه گردشگری نیز مورد استفاه قرار می گیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.