آغاز صید در گیلان یک هفته بعد از مازندران

0 1,119

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان ازآغاز فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر از امروز خبر داد.
«اکبر ایلدرم» گفت: امروز ۴ هزار صیاد گیلانی عضو ۵۱ تعاونی صیادی شیلات، تور خود را برای صید ماهیان استخوانی به دریای خزر انداختند.
وی افزود: امسال برای پایداری صید ۱۳۰ میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای خزر رهاسازی شد. تا کنون نیز در راستای تقویت ذخایر ماهیان استخوانی دریا از سال ۹۸ -۹۷، ۶ و نیم میلیون بچه ماهی که حاصل تکثیر طبیعی با مشارکت جامعه صیادی استان است در دریا رها سازی شده است.
اکبر ایلدرم افزود: پیش بینی می‌شود در صورت مناسب بودن شرایط جوی، صیادان گیلانی تا پایان فصل صید که اواسط فرودین سال آینده است ۳ هزار تن ماهی صید کنند. بر اساس آخرین برآورد سازمان شیلات ذخیره ماهی سفید دریای خزر ۳۵ هزار تن و کفال ۱۲ هزارتن است که صیادان شمال کشور با رویکرد احتیاطی مجازند حدود ۶ و نیم تا ۷ هزار تن ماهی سفید و ۲ هزار تن ماهی کفال صید کنند.
سفید، کفال، سیم و سوف بیشترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که در گیلان صید می‌شوند. سال گذشته  از بستر دریای خزر هزار و ۱۶۸ تن معادل ۵۵ درصد ماهی سفید، ۸۸۲ تن معادل ۳۳ درصد کفال و ۵۰ تن معادل ۲ درصد از سایر گونه‌های ماهی توسط صیادان صید شده است.
در حالی صیادی از دریا خزر در گیلان از امروز اغاز شد که استانهای گلستان و مازندران از هفته گذشته صید خود را از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر شروع کرده بودند.
عدم همزمانی آغاز صید از دریای خزر واکنش نماینده استان در مجلس شورای اسلامی را در پی داشت.
محمد حسن قربانی با انتقاد از رفتار تبعیض آمیز شیلات کشور در آغاز فصل صید در استانهای شمالی از تذکر کتبی به وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و گفته بود: جهاد کشاورزی باید دوگانگی موجود در صیادی از دریای خزر را  رفع کند. به لحاظ اینکه  شغل اصلی مردم گیلان در کنار کشاورزی، صید و صیادی است سیاست‌های غلط شیلات کشور و بی‌تدبیری‌های شیلات گیلان موجب بروز دوگانگی در حوزه صیادی بین استان‌های شمالی می شود که به صیادی گیلان لطمه زده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.