فرایند نامناسب پیاده سازی اوراسیا در گیلان

0 379

فرایند پیاده سازی اوراسیا به خوبی در گیلان طی نمی شود.

« سید جلیل جلایی فر» مشاور روابط اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با روسیه و کشورهای CIS در نشست اقتصاد مقاومتی گیلان گفت: کشورهای عضو معاهده اوراسیا با استفاده از مزایای تعرفه ترجیحی اوراسیا موفق به صادرات ۲۷۵ میلیون دلاری شدند. این درحالی است که  ایران توانست ۱۷۵ میلیون دلار صادرات داشته باشد. این موضوع نشاندهنده عملکرد نامناسب سازمان توسعه تجارت درکشور بوده است.

وی افزود: برای توسعه صادرات در کشور بخصوص در گیلان نیازمند پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه هستیم . اما متاسفانه دراین خصوص نسبت به اهمیت ماده ۱۰ اقتصاد مقاومتی غافل شدیم.

جلایی فر ادامه داد: بازار بزرگ روسیه ۱۸ میلیون دلار واردات ازکشورهای عضو اوراسیا داشت و ما می توانیم در بحث تولید و حضور در این بازار حرکت کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی استان ایجاد بنادر عمیق در استان را یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه منطقه آزاد انزلی عمیق ترین بندر کاسپین را ایجاد کرده و تا سال ۲۰۲۵ می تواند دو بندر عمیق دیگر احداث کند.

مشاور اتاق بازرگانی استان خواستار تفویض اختیار از سوی وزارت کشور به استانهای مرزی با اوراسیا شد و گفت: با توجه به ایجاد کریدور شمال به جنوب وزرات کشور باید با دو استان گیلان و مازندران اختیار تام بدهد تا درهر قراردادی نیاز به تایید طولانی مدت وزرات کشور نباشیم . این مساله در روابط تجاری گیلان با اوراسیا محدودیت ایجاد کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.