فرصت دوباره به ماسوله داده شد

ثبت جهانی ماسوله بار دیگر به جریان افتاد

0 163

در حالیکه شهریور گذشته شانس ثبت جهانی ماسوله با گزارش کارشناسان ایکوموس در اجلاس جهانی یونسکو از دست رفت، امروز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از فرصت دوباره یونسکو و حضور کارشناسان ایکوموس برای بررسی مجدد ثبت جهانی ماسوله در اسفند ماه جاری خبر داد.

«ولی جهانی» با اشاره به اینکه بازنگری پرونده ثبت جهانی ماسوله با هدف بازتعریف ارزش های برجسته جهانی و منظر فرهنگی این شهر تاریخی مجدد از سوی کارشناسان ایکوموس(شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها) مورد بررسی قرار می‎گیرد اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی ماسوله در ۲۶شهریور امسال در چهل ‌و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو دیفر (به تعویق افتادن؛ رفع ایراد و بررسی مجدد) شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز این فرصت در اختیار ایران قرار دارد تا پس از رفع ایرادات مندرج در گزارش ایکوموس، پرونده را در نشست های بعدی کمیته میراث جهانی مطرح و از آن دفاع کند، ماسوله در اسفند ماه میزبان دوباره کارشناسان این شورا خواهد بود.

لازم به ذکر است: شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موقت ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. بعد از گذشت حدود دو دهه انتظار فرایند پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله با حضور ارزیاب یونسکو از مهرماه ۱۴۰۱ به جریان افتاد که نتیجه آن در شهریور ۱۴۰۲ در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام شد. بر اساس گزارش کمیته میراث جهانی یونسکو به رغم ثبت جهانی کاروانسرای تی تی گیلان در قالب پرونده کاروانسراهای ایران، پرونده ماسوله به دلیل ایرادات زیاد در نوشتن پرونده و مغایرت پرونده با شاخص‌های ثبت جهانی یونسکو به تعویق  افتاد اما فرصت دوباره ای برای رفع اشکالات به این شهر تاریخی برای ثبت جهانی داده شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.