فقر اقتصادی مصرف میوه و حبوبات را کاهش داده است

افزایش 10 درصدی تولید زباله خشک در گیلان

0 360

همزمان با شیوع کرونا درکشور تولید پسماند، مخصوصا پلاستیک با افزایش قابل توجهی مواجه شده که مهمترین دلیل آن افزایش وسایل حفاظتی و بهداشتی درخانه و گرایش به مصرف مواد غذایی خاص بوده است. حتی کرونا موجب شد اجرای طرحهای تفکیک زباله‌ها ازمبدا درمناطق شهری و روستایی با وقفه مواجه شده و میزان تولید زباله‌های عفونی در کشور پنج برابر شود.

درهمین رابطه امروز مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان از افزایش ۱۰ درصدی تولید زباله خشک درگیلان خبر داد.

«سید پویا شهشهانی» گفت: معمولا ترکیب زباله های تولید شده خشک نسبت به تر ۳۰ به ۷۰است، اما به دنبال شیوع کرونا و افزایش استفاده مردم از مواد تنظیفی شاهد افزایش ۱۰ درصدی زباله خشک در گیلان هستیم.

وی با اشاره به اینکه سرانه شهری و روستایی تولید پسماند به ترتیب ۹۰۰  و ۶۰۰ گرم است افزود: حدود ۴۰ درصد پسماند کل استان در شهرستان رشت تولید می شود.

اما فقط افزایش مصرف پلاستیک و مواد تنظیفی عامل افزایش زباله‌ی خشک در گیلان بوده؟

«پیمان بازدیدی» فعال محیط زیست و مدیرعامل موسسه‌ی زیست محیطی سرزمین ایده آل ما به مرور گفت: در کنار افزایش استفاده از مواد شوینده و ماسک ها باید بحث حجم تناژ زباله و معیشت جامعه را در این موضوع مدنظر قرار داد. متاسفانه به دلیل فقر اقتصادی، مصرف میوه و حبوبات در میان اقشار مختلف با کاهش همراه بوده و این موضوع در تولید زباله تر تاثیر منفی گذاشته است.

 وی افزود: در حال حاضر در بحث تفکیک زباله از مبدا با محدودیتهایی در جامعه مواجه هستیم. پیش از این آموزشهای حضوری در روستاها و فعالیت میدانی برای تفکیک زباله‌ها داشتیم که اکنون برای این آموزشها به دلیل ایجاد تجمع، مجوز ارایه نمی‌شود.

بازدیدی گفت: در حال حاضر در مناطق گردشگری و روستاهای گیلان در مباحث مربوط به آموزشهای حضوری تفکیک زباله با مشکلاتی مواجه شده ایم و آموزش در فضای مجازی هم چندان مورد استقبال مردم روستایی قرار نگرفته است.

گفتنی است پیشتر در خصوص ساماندهی تولید زباله خشک «سید محمد احمدی» شهردار رشت ، با اشاره به اینکه روزانه حدود ۱۸۰ تن زباله خشک فقط در شهر رشت تولید می‌شود، از شروع عملیات برنامه ‌ریزی و مدیریت سامانه‌ی خرید و جمع‌آوری پسماند خشک در رشت از ابتدای بهمن ماه خبر داده بود.

براساس آمارها روزانه افزون بر دوهزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می‌شود که دراین میان بیشترین تولید زباله در روز مربوط به شهر رشت است که در ایام نوروز با ورود مسافران وگردشگران به گیلان حدود ۲۵۰ تن زباله به میزان تولید زباله این استان در روز افزوده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.